Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Webwinkel beginnen

Elk jaar beginnen enthousiaste starters met een webwinkel. Het is gemakkelijk, je hebt geen duur winkelpand nodig en de markt groeit: elk jaar kopen meer mensen via Internet. Kortom internet winkelen is booming. Als startende ondernemer wilt u daar graag een graantje van meepikken.

U begint te bedenken wat u wilt gaan verkopen, voorraad wordt ingeslagen en er wordt een website gebouwd. Het grote verdienen kan beginnen. Of toch niet? Elk jaar gaan stoppen er veel webwinkels. In het eerste jaar blijven maar 81% van de webwinkels over en na twee jaar is dat 68 % ( bron:HBD ) Hoe maakt u nu de meeste kans op succes?

Website bouwen

Regelmatig kom ik startende ondernemers tegen die na een paar maanden weinig of niets verkocht hebben. Ook deze week kwam ik 2 ondernemers tegen die met de handen in het haar zich afvroegen waarom hun webshop niet liep. Ze hebben een mooie website laten bouwen, maar ze worden maar niet gevonden. De bezoekersaantallen blijven dramatisch achter. Het belangrijkste voor een startende internetwinkel is gevonden worden. Je hebt nog geen naamsbekendheid en niemand weet dat je bestaat. “Even aanmelden bij Google”wordt er dan gezegd. Maar zo simpel werkt het allemaal niet

 

Allereerst moet u uw artikelen op internet presenteren. Via een Content Management Systeem (ook wel CMS) genaamd kunt u uw producten toevoegen op uw website. Maar hier begint de ellende al. Het CMS moet zoekmachine vriendelijk zijn. Vaak zegt de verkoper van het CMS dat dit zoekmachine vriendelijk is, maar ik regelmatig kom ik CMS systemen tegen die alleen zoekmachine vriendelijk zijn voor de webbouwer, niet voor de eigenaar van de webshop.

Ook zie ik vaak dat men gaat voor een ontwerp waar een zoekmachine helemaal niets mee kan. Of de webbouwer praat een verse webwinkelier een website in frames aan. “Gewoon een paar keywoordjes hier, een paar keywoordjes daar” wordt er dan gezegd en onze enthousiaste starter is helemaal om. Vooral als er een mooi buitenkantje ( lees vormgeving) op losgelaten wordt.

En dan begint de ellende. U hebt wel geïnvesteerd, maar uw website wordt niet of onvoldoende gevonden en dus verkoopt u niets. Wat nu? Mijn oma zei altijd: “uithuilen en opnieuw beginnen”. Maar daar moet dan nog wel geld voor zijn.

Vooraf informeren

Beter is het om voor u begint met een webshop u eens gedegen te informeren.

Ga zelf eens kijken bij Google wat er allemaal komt kijken bij een ranking in deze zoekmachine. Er zijn een heleboel richtlijnen waar u aan moet voldoen. Vraag uw webbouwer om deze richtlijnen te hanteren. Neem voldoende tijd voor het oriënteren op een goede website. Als u een pand zou zoeken zou u ook niet over één nacht ijs gaan. Bedenk dat als het prijskaartje te mooi is om waar te zijn, het ook niet altijd waar hoeft te zijn. Prik door beloftes heen.  Beslis wat u zelf gaat doen in uw webwinkel en wat u uitbesteedt. En dat wat u uitbesteedt moet natuurlijk wel goed gebeuren. Vraag ernaar en laat in het contract opnemen dat uw website/ webshop vindbaar moet zijn voor zoekmachines. Bij geschillen later kunt u hier dan op terugvallen.

Gaat u zelf aan de slag? Begin dan eens met een goede training/ workshop. Zo weet u waar u mee bezig bent en dit voorkomt een heleboel ellende