Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Ik kom nog al eens mensen tegen die verklaren dat ze een plekje in de top 10 hebben gekocht. Als je dan doorvraagt, blijkt dat ze meedoen in Google Adwords. Inderdaad kun je met het adverteren binnen dit programma op de eerste pagina van de Google resultaten komen. Als een internetgebruiker in Google een zoekterm intypt krijgt deze 2 soorten resultaten te zien:

  • de gesponsorde koppelingen bovenaan en rechts van de pagina
  • de organische resultaten

Adwords

De eerste resultaten komen uit het advertentieprogramma Adwords. Een website-eigenaar kan aangeven op welke woorden zijn of haar advertentie vertoond moet worden. Als men maar “flink betaald blijft men bovenaan”, is een veel gehoorde opvatting. Maar is dat wel zo?

Relevantie

Zowel Google als de zoeker hebben vooral baat bij relevante advertenties. Als iemand op t-shirt zoekt en ook advertenties te zien krijgt van jeans is dat minder relevant. De filosofie van de adverteerder hier zou kunnen zijn: “Als iemand een t-shirt nodig heeft wil hij of zij er misschien wel een spijkerbroek bij”.

“Spijkerbroeken” zijn in dit geval minder relevant en daarmee kan de prijs per klik wel eens flink toenemen.

Google heeft een aparte robot of spider die de pagina beoordeelt waar de bezoeker op komt als deze op een advertentie heeft geklikt ( ook wel landingspagina genoemd). Als een zoekwoord ook op de landingpagina voorkomt kan de prijs per klik veel lager zijn.

Is Google dan een filantropische instelling? Nee, natuurlijk is het bij Google ook een gewoon commercieel bedrijf. Maar de kans dat iemand op een relevantere ( en dus goedkopere) advertentie klikt is vele malen groter.

Google verdient niets als u met niet relevante woorden bovenaan prijkt voor een erg hoge prijs. U betaalt immers pas als er op uw advertentie wordt geklikt.

Een relevante advertentie, waar Google per klik minder aan verdient, maar waar wel vaak op geklikt wordt, levert veel meer keiharde dollars op. Ook populariteit van de advertentie bij de zoekers is dus een belangrijke graadmeter. Deze wordt gemeten met behulp van de CTR : Click Through Rate ( percentage bezoekers dat daadwerkelijk op een advertentie klikt).

Rekensom

Het volgende sommetje maakt het duidelijk:

Een adverteerder biedt €5,- per klik voor een woord. Dit woord heeft slechts zijdelings met zijn product te maken, maar hij hoopt dat er desondanks toch nog een verdwaalde zoeker bij hem in de webshop komt. Er wordt op deze advertentie maar 1-2 keer per dag geklikt. Google verdient dan €5,- to € 10,-

Een andere adverteerder verkoopt exact het gezochte. Hij biedt slecht €0,50 per klik. Maar er klikken elke dag wel 50 mensen. Dit levert Google 50 x 0,50 = 25,- op. Veel meer dus.

In dit voorbeeld houd ik even geen rekening met het effect van de advertentietekst. Natuurlijk heeft deze grote invloed op het klikgedrag. Maar als iemand op een aantrekkelijke tekst klikt om vervolgens tot de ontdekking te komen dat het gezochte zelfs helemaal niet verkocht wordt, is dit een dure klik geweest. Niet voor Google, die verdient er toch wel aan, maar voor de adverteerder. Iemand die de website meteen weer verlaat omdat de website niet paste bij de zoekopdracht levert niets op.