Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Misschien bent u het “oranje mannetje” al wel eens tegengekomen. Mysterieuze boodschappen over de plaats waar hij zich bevindt: in je mobiel, in je fleecetrui, in je bril.

 

plastichero-transHet mannetje is afkomstig van Plastic Hero’s. Een sympathiek initiatief dat de mensen bewust wil maken van het scheiden van afval. Op de website van Plastic Hero’s kun je kijken of jouw gemeente meedoet. Het alfabet is niet compleet. Dat geeft al het vermoeden, dat niet elke gemeente warm loopt voor het scheiden van plastic afval.

 

Timing

Timing van een campagne blijkt hier een moeilijk punt. Is het proces achter de campagne wel klaar voor het vervolg? Is het hele traject van een bezoeker wel goed in kaart gebracht? Is dat wel een logisch geheel? Iedere klik die een bezoeker aan de website doet is eigenlijk een vraag. Hij of zij is nog geïnteresseerd. Dit noemen we wel een momentum. Zolang de bezoeker verder gaat blijft zijn of haar interesse. Maar de uitgang is altijd maar één muisklik verwijderd.

Ik ga bij de actie van onze plastic held natuurlijk even kijken of mijn eigen gemeente meedoet. Als ik op de link klik kom ik op de homepage van de gemeente. Onze held laat me nu in de steek en mag ik het zelf verder uitzoeken. Weg momentum.

Speurtocht

Mijn gewekte interesse en motivatie moet nu wel groot zijn om door te gaan. Menigeen zal hier al afhaken. Hier zou nu naar een pagina moeten worden gelinkt waar een lijst met inleverpunten te vinden is.

Het zoekvenster op de homepage van de gemeente geeft me een snelle optie, want ik voorzie anders een speurtocht zonder einde.

Er wordt gezocht op de woorden “plastic afval scheiden”. Naar mijn idee een hele logische keus. Het zoeken naar resultaten duurt wel even. Ondertussen krijg ik wel een bewegende banner te zien met de slogan: doe groen. Groen? Het was toch oranje?

Ik krijg 4 resultaten. De eerste lijkt volledig aan mijn zoekopdracht te voldoen. Maar ik kom op een wit scherm met een vage downloadknop en een bijlage “levensloop”. Geen knop om terug naar de zoekresultaten te gaan.

De download heet download.doc. Ik weet dus absoluut niet wat me te wachten staat. Opnieuw een moment waarop een geïnteresseerde bezoeker afhaakt.

De download blijkt een voorstel van B&W te zijn aan de raad. Ik ben gewoon op zoek naar een mogelijkheid om mijn plastic afval in te leveren. Dus een internetpagina met een lijstje met inleverpunten was wel het minste dat ik verwacht. Dit is dus een gemiste kans in het proces dat een geïnteresseerde bezoeker doorloopt. En ondertussen zijn er talloze fricties ontstaan.

Split

Nog een voorbeeld van het gebrek aan momentum. Bij een klusprogramma op tv werd gewerkt met een soort split. Joop was geïnteresseerd. Dit leek een perfecte oplossing voor zijn bestratingsprobleem in de tuin.

Hij bezocht de pagina van het programma. Via de foto’s van de ontworpen tuin komt hij terecht bij de lijst met duurzame materialen. Het split wordt beschreven en er staat een link naar een website. Natuurlijk neemt Joop hier een kijkje

De website bestaat uit twee nieuwsberichten en een aantal slogans. Over het split wordt alleen vermeld dat het in het klusprogramma werd gebruikt. Maar dat wist Joop al.

Joop was echt geïnteresseerd, maar dit valt hem wel tegen. Hoeveel kost het split? Hoeveel heeft hij per vierkante meter nodig? Waar kan hij dat split kopen?

Er staat wel een telefoonnummer op de website, maar het is al avond. Nu bellen heeft geen zin en morgen heeft hij een drukke dag op zijn werk met veel vergaderingen. Het momentum is weg. Er is een frictie ontstaan in de verwachting en dat wat er vervolgens geboden wordt. Nu is het afwachten of Joop zich nog herinnert om dit telefoonnummer te bellen.

Na de exposure tijdens een programma dat zoveel kijkers trekt is dit een gemiste kans.

Slechte Timing

Timing van een campagne blijkt een cruciaal maar soms ook moeilijk punt. Is het proces achter de campagne wel klaar voor het vervolg? Bij het split zou dat een adressenlijst kunnen zijn waar dit materiaal gekocht kan worden. Bij Plastic hero’s is dat een lijst op de gemeentelijke websites van inleverpunten bij iemand in de buurt.

Om de lijst up-to-dat te houden kan deze beter bij de verschillende gemeentes worden onder gebracht, omdat ik wel snap dat de organisatie van Plastic hero’s hier veel minder zicht op heeft.

Campagne te vroeg gelanceerd

Een zeer dure campagne op billboards, tv commercials, website enz. lanceren als er te weinig mogelijkheden zijn om geïnteresseerden voldoende antwoord te geven op hun vragen, of als het pad dood loopt is een verspilling van geld.

Je kunt meten of een campagne effectief is. Deze meting is niet zo moeilijk: wordt er meer plastic gescheiden aangeleverd? Je kunt hierbij zelfs harde cijfers als doelstellingen aangeven, zodat de dure reclamecampagne op effectiviteit beoordeeld kan worden en de verantwoordelijke mensen hierop kunnen worden aangesproken.

Maar ook een toevallige exposure in krant, of op tv zoals bij het split, zou voor het bedrijf direct een aanleiding moeten zijn om te zorgen dat geïnteresseerden niet voortijdig afhaken. Ook hier kan gemeten worden hoe effectief de exposure op tv is geweest.