Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Veel websites worden gebouwd vanuit het perspectief van de website-eigenaar. De eigen organisatiestructuur wordt gespiegeld in de websitearchitectuur. Soms vechten afdelingen zelfs om een prominentere plaats op de homepage. Maar zit uw klant hier wel op te wachten?

Niet iedere bezoeker is gelijk

Niet iedere bezoeker op uw website zal direct op zijn/haar doel afgaan. Afhankelijk van het stadium in de koopcirkel waarin een bezoeker zich bevindt zal hij/zij meer informatie nodig hebben. Maar geeft u wel de juiste informatie op de juiste plaats en het juiste moment?

Een bezoeker die een speurtocht moet houden door uw website om een antwoord te vinden op zijn of haar vragen zal al snel afhaken. Bedenk: uw bezoeker staat altijd maar 1 muisklik van de uitgang verwijderd. En uw concurrent zit maar twee muisklikken verder.
Als uw bezoekers belangrijke informatie niet of moeilijk kunnen vinden zullen ze niet tot een aankoop, aanmelding enz. overgaan. En daar zit hem nu net de kneep.

Kennis

Hoe moeilijk is het voor bezoekers om de aard van uw product of dienst te kunnen begrijpen? Wat moeten ze weten? Kunnen ze deze kennis wel vinden op uw website? Er ontstaat al gauw wrijving tussen verwarring en gebrek aan voldoende informatie. De behoefte aan informatie hangt sterk af van de persoonlijke voorkeur en kennis van uw bezoekers. Koopt iemand iets voor zichzelf of voor een ander? Heb je speciale vaktaal nodig om het product of dienst te kunnen begrijpen?

Urgentie

Urgentie speelt een rol in het koopproces. Hoe snel kan uw klant beslissen? Hoe snel levert u? Gaat het om een eenmalige aanschaf, een impuls moment  of is het een begin van een doorgaand proces, zoals een abonnement?
Hoe gecompliceerder het product des te meer tijd zal de klant besteden aan alle overwegingen.

Risico

Hoe risicovol is een aanschaf? Zeker als het om financiën gaat zal een risicovol product moeilijk tot een conversie leiden. Risico kan ook betekenen een afweging of een kruidenthee wel gezond is, of een automerk wel als veilig bekend staat.

Consensus

Hoeveel mensen moet u overtuigen? In veel B2B aankopen moet er door meerdere mensen een beslissing genomen worden. Hier zal het proces om tot een conversie te komen veel lastiger zijn, dan wanneer u aan een consument een product verkoopt. Als u begrijpt hoe het beslisproces eruit ziet bij uw klanten kunt u betere relevante teksten leveren die de beslissers moeten informeren, geruststellen en overhalen tot aanschaf.

De voorgaande factoren kunnen op verschillende situaties van toepassing zijn. Als iemand een nieuwe vaatwasser wil aanschaffen zal hij/zij eerst zich goed oriënteren en merken vergelijken. Maar als de huidige vaatwasser stuk is en de vaat torenhoog opgestapeld staat, zal zo’n beslissing veel sneller genomen worden. Dat geldt voor veel processen. Niet alleen bij consumenten, maar ook bij bedrijven. Een computer aanschaffen is meestal een uitgebreid proces. Tenzij er een computer crasht en er in no-time een vervanging moet komen, om bedrijfsprocessen niet in gevaar te brengen. Beslissingen kunnen dan in een fractie van de tijd die men normaal gesproken voor zoiets neemt.
Des te meer informatie u geeft, des te lager zal een bezoeker het risico inschatten. Kennis geeft een gevoel van controle over het aankoopproces.
Al deze processen zijn subjectief. Voor ieder individu en voor elk bedrijf zullen ze anders zijn. Maar door er in uw website rekening mee te houden en rekening te houden met de verschillen tussen bezoekers kunt u een hogere conversie behalen.

Polderen

De gemiddelde bezoeker bestaat niet. Heeft u ooit gehoord dat u in de dezelfde doelgroep valt als uw buurman of uw collega? Meestal begint u gelijk te protesteren. U bent toch echt heel anders. En terecht. Bedrijven die hun website alleen richten op de gemiddelde mens richten zich eigenlijk maar op een zeer kleine groep.
Als men van die gemiddelde bezoeker uitgaat komt men nooit tot een proces van overhalen en overtuigen. Vaak zijn de weigeringspercentages van deze websites groot. Het aantal bezoekers dat voortijdig het koopproces afhaakt is enorm groot.