Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Elke website heeft een doel: Het geven van informatie, het verkopen van producten of diensten, leads generen, inschrijven voor een website, commentaar leveren enz. Zo’n website moet dus de bezoeker zo enthousiast maken dat hij of zij de actie daadwerkelijk onderneemt. Als zo’n actie gemakkelijk is uit te voeren en er geen noemenswaardige hindernissen zijn, zullen er meer mensen de actie voltooien.

Zodra bezoekers op je website komen, begint het enthousiasmeren. Er moet een impulsmoment ( momentum) gecreƫerd worden. De bezoeker moet worden aangespoord om verder de website in te gaan om zo dichter bij het doel te komen: het doen van een actie.

Ontwerp, taalgebruik zullen hier een belangrijke rol in spelen. Ook zal meespelen waarom de bezoeker op jouw website is en wat hij of zij daar verwacht.

Verwachtingen

Voldoet de website niet aan de eerste verwachting zal iemand direct weer weg klikken. ( Hiermee draagt hij of zij bij aan het weigeringspercentage of bounce rate). Als je de bezoeker in de eerste seconden hebt kunnen boeien ben je nog niet bij het doel. Hij of zij zal nog verder de website in moeten gaan.

Trechter of funnel

De weg naar het doel wordt vaak voorgesteld als een trechter. In deze trechter beginnen een groot aantal bezoekers. Gedurende het pad naar de websitedoelen zullen er altijd bezoekers afhaken. Door te zorgen dat minder bezoekers in de trechter of funnel afhaken kan het rendement van een website behoorlijk verhoogd worden.

Momentum

Elke klik die een bezoeker doet naar het einddoel is eigenlijk een momentum. Een impulsmoment waarbij hij of zij zich ( al dan niet bewust) een vraag stelt. Nu zijn niet alle bezoekers hetzelfde. Ze zijn niet met dezelfde vraag of behoefte op jouw website gekomen. Dat hangt allereerst af van de fase waarin de bezoeker zich bevindt in de klantcyclus. Is de bezoeker toevallig op je website gekomen? Heeft hij of zij een probleem waar jouw product of dienst een antwoord op zou kunnen bieden? Is hij of zij al bekend met jouw merk of bedrijf? Wat waren de eerdere ervaringen?

Deze vragen verschillen per bezoeker. Het momentum is dus voor verschillende mensen anders. De kunst is nu om voor zoveel mogelijk bezoekers dit momentum vast te houden en ze naar de volgende pagina te laten gaan. En hier begint het weer opnieuw. De uitdaging om ook hier de juiste antwoorden te geven en het momentum vast te houden.

Frictie

Als er geen antwoord op de vraag komt zal de bezoeker afhaken. Er is een frictie ontstaan in de communicatie tussen de website en de bezoeker. Vergelijk dit eens met een bezoek aan een winkel. Als de verkoper niet antwoord op jouw vragen, zal je onverrichter zake de winkel verlaten en naar een andere winkel gaan waar ze wel antwoord hebben op jouw vragen.

Door zoveel mogelijk fricties weg te nemen en het momentum door de website te verhogen neemt het aantal bezoekers dat de websitedoelen haalt toe en zal het rendement voor de onderneming via de website toenemen.