Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Tot voor kort konden verschillende mensen met dezelfde zoektermen zoeken en vervolgens exact dezelfde zoekresultaten te zien krijgen. Dat lijkt heel logisch. Iemand zoekt op “xxxxx”en krijgt hier een lijst met zoekresultaten.

Omdat de lijst met resultaten behoorlijk consistent was, werd deze ook gebruikt als navigatie tool.

Gepersonifieerde zoekresultaten

Dat gaat nu behoorlijk veranderen. Op 7 december heeft Google gepersonifieerde zoekresultaten als standaard ingesteld. De resultatenlijst zal voortaan gebaseerd zijn op het zoekgedrag van iemand in het verleden. Dus een student die vaker zoekt naar informatie die hij of zij voor zijn studie kan gebruiken zal dus andere resultaten te zien krijgen dan iemand die op zoek is naar een product of dienst.

Google kende al geruime tijd gepersonifieerde resultaten. Mensen die ingelogd waren en persoonlijk zoeken hadden ingesteld zagen al resultaten gebaseerd op hun persoonlijke voorkeur. Een tijdje terug sprak ik met een apotheker. Hij verklaarde dat zijn website absoluut top was. Elke enge ziekte die hij intypte gaf zijn website als eerste resultaat. Hij kreeg dit resultaat omdat hij gepersonifieerd zoeken als standaard had ingesteld en op basis van zijn klikgedrag kwam zijn website voor hem altijd in de top 3. Deze man begreep nier dat dit resultaat niet gold voor andere zoekers.

Google heeft nu aangekondigd dat gepersonifieerde zoekresultaten standaard worden, ook als je niet ingelogd bent. Dit gebeurt zonder dat je daarvoor een opt-in voor hebt hoeven aangeven. Het is wel mogelijk om hiervoor een opt-out aan te geven, maar het is niet waarschijnlijk dat veel mensen hier gebruik van zullen maken.

Google gaat nu gebruik maken van uw zoektermen die u in het laatste half jaar gebruikt hebt om te bepalen welke resultaten het beste bij uw nieuwe zoekopdracht horen. Stel u zoekt op “Ajax”. Wat zoekt u dan precies? Zoekt u de Griekse held, de voetbalclub, of het schoonmaakmiddel?
Ik heb deze zoekopdracht uitgevoerd. In eerste instantie kreeg ik een resultaatpagina waarin vooral resultaten over de voetbalclub in voorkwamen. Een half uurtje zoeken naar woorden als “griekse mythologie”, “Homerus”, Odyssee, Ilias enz. en het bekijken van pagina’s in deze zoekresultaten zorgde ervoor dat de zoekopdracht “Ajax” vervolgens een wikipediasite als eerste zoekresultaat opleverde met informatie over de Griekse held.
Welke gevolgen heeft dat nu voor uw website? Moet u nu nog wel aan zoekmachine optimalisatie doen? Ook in het tijdperk van Google heeft aangekondigd dat er ook een diversiteit in de resultaten blijft bestaan.

Allereerst is het nu lastiger om te meten welke resultaten uw inspanningen hebben opgeleverd. Tot nu toe kon u kijken op welke plaats uw webpagina in de ranking voorkwam. Dat is nu lastiger. Maar het is wel mogelijk om de trends bij te houden. Daarnaast krijgt uw webanalyse software een nog belangrijkere taak. U kunt hier monitoren hoeveel bezoekers via zoekmachines uw website bezoeken en welke zoektermen zij hierbij gebruikt hebben. Focus hierbij niet alleen op de goedlopende zoektermen, maar kijk ook eens naar de woorden waarbij het weigeringpercentage ( bounce rate) hoog is.  Bekijk de landingspagina’s.  Kunt u hier verbeteringen aanbrengen zodat u de zoeker wel langer kunt boeien?

Wat kunt u nu doen?

Websites die minder goed geoptimaliseerd zijn, maar goed liggen bij de bezoekers kunnen nu wel eens beter gaan scoren. Nog meer rekening houden met de bezoeker van uw website kan een positieve invloed hebben op de resultaten.

Wat kunt u nu doen? Zorg ervoor dat u zoveel mogelijk bezoek naar uw website trekt. Maar u zult hier de bezoekers wel moeten vasthouden met goede aantrekkelijke content. Google meet bezoeken en  bezoekers. Bezoekers met een hoog weigeringpercentage zullen een negatieve stem uitbrengen op uw website.

Google heeft met deze vernieuwing opnieuw meer macht gegeven aan de zoekers, de bezoekers van uw website. Door uw bezoekers serieus te nemen zorgt u nu ook voor een betere ranking.

Danny Sullivan heeft hierover al een goed artikel geschreven op de website van Searchengine land.

Rand Fiskin van SEOmoz schreef:

It’s completely separate from your Google Account and Web History (which are only available to signed-in users). You’ll know when we customize results because a “View customizations” link will appear on the top right of the search results page. Clicking the link will let you see how we’ve customized your results and also let you turn off this type of customization.