Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Social Media als de nieuwe Speakerscorner

 

2010-04-11 12.47.03Dit weekeinde was ik in London. Het is dan altijd leuk om even langs speakerscorner te gaan. Een plek waar de vrije meningsuiting al eeuwenlang gemeengoed is. Hier staan de wereldverbeteraars en idealisten hun publiek te overtuigen van hun mening.

Als iemand een goede spreker is bereikt hij of zij misschien wel een 50-100 geïnteresseerde luisteraars. De spreker heeft alleen een boodschap nodig en een zeepkistje of trapje om boven het publiek uit te kunnen spreken.

Voor de luisteraars is dit altijd een leuk schouwspel met soms discussie na.

Maar op deze zondagochtend in april was speakercorner leeg. Geen sprekers. Nadat er enkele busladingen toeristen waren uitgestapt op deze gedenkwaardige plaats van de vrije meningsuiting, stond er een oudere man op een trapje met een boodschap over “One world”.

Waar blijven de andere sprekers? Met de komst van social media op internet hoeven de sprekers van Speakerscorner geen genoegen meer te nemen met een handjevol luisteraars. Nu bereiken zijn met Hyves, Facebook, Blogs, Twitter enz een veelvoud van de aantallen die zij vroeger vanaf de zeepkist bereikten. De impact van deze boodschappen is daarmee dan ook groter.

En de spreker uit Hydepark? Zodra de toeristen weer in  de bus waren gestapt pakte hij zijn trapje weer op wachtend op de volgende bus.