Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Google voert regelmatig updates uit van haar algoritme. Volgens Matt Cuts van Google voert deze zoekmachine elk jaar meer tussen de 350 en 500 updates uit. Dat zijn er één tot twee per dag! Van de meeste updates merken we dan ook weinig. Maar de May Day update heeft de zoekmachine wereld toch even in beroering gebracht.

Google heeft tussen 28 april en 3 mei een grote update gehouden van haar algoritme. Dit keer werden veel grote websites hierdoor onaangenaam getroffen. Niet alleen websites die het niet zo nauw nemen met de regels van Google, maar ook websites die alleen gebruik maakten van schone SEO hebben de impact van de May Day update gevoeld.

Wat is er precies gebeurt en heeft het effect op uw site?

Google heeft aangegeven, dat dit een ranking betreft en geen indexering. Dat betekent dat de betreffende pagina’s nog steeds inde database van Google zijn opgenomen, maar een veel lagere ranking hebben door het nieuwe algoritme.

Veel grote websites hebben hier het effect van gevoeld. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld productpagina’s van grote webshops. We praten hier over specifieke “productpagina’s waar slechts een aantal interne en externe links naar toe gaan. De content is op deze pagina’s vaak minder specifiek en uniek. Deze pagina’s trokken vooral bezoekers uit de long tail. De pagina’s die nu hoger ranken voor deze long tail woorden hebben een kwalitatief betere inhoud als we op de reactie van Google mogen afgaan.

Verschillende theorieën

Er zijn verschillende theorieën in omloop waarom veel websites in de long tail zoektermen zo zijn aangepakt. Eén theorie is dat Google een shift heeft gemaakt in de link validatie. Links die in het verleden meer waarde doorgaven, hebben nu linkwaarde ingeleverd. In het verleden hadden hier vooral websites last van, die het met de linkbuilding niet zo nauw namen. Maar deze keer hadden ook gerenommeerde websites last van de daling. Het zou kunnen dat sites, die nu als onbetrouwbaar gewaarmerkt worden, door Google ongevraagd naar deze topsites linken en deze nu ook meeslepen.

Een tweede theorie gaat over de autoriteit van websites. Het kan zijn dat Google de bekende merken meer voorrang gaat geven in het algoritme. Maar hier zouden eigenlijk alle sites last van moeten hebben.

Is mijn site nu ook aangetast?

Omdat te bepalen moet u in uw webanalyse tool kijken. ( bijvoorbeeld Google Analytics, Snoobi, Sitestat enz.) U moet dan de periode voorafgaand aan 28 april en de periode na 3 mei met elkaar vergelijken.

Kijk dan eens naar het volgende:

  • het aantal bezoekers via Google
  • het aantal pagina’s dat verkeer binnen krijgt.
  • ranking; de positie van de verschillende long tail woorden in de SERPs
  • indexatie/ crawling ( in de webmastertool)

Als uw website ook ineens 5-15 % of misschien wel minder bezoekers op uw pagina’s met long tail woorden binnen krijgt zou het kunnen betekenen dat ook uw site last heeft van deze update.

Wat kunt u hieraan doen?

Matt Cuts van Google heeft tijdens een Q& A aangegeven: ”this is an algorithmic change in Google, looking for higher quality sites to surface for long tail queries. It went through vigorous testing and isn’t going to be rolled back.”

Allereerst kunt u de link-kwaliteit van websites die naar u linken eens onder de loep nemen. Kijk eens of hier verbetering nodig is en u meer kwalitatief goede links kunt krijgen.

Bekijk ook uw site architectuur nog eens goed. Is de interne linkstructuur wel helemaal goed.

Omdat de May Day update een blijvende rankingfactor lijkt te zijn, is het ook goed om de teksten van uw website opnieuw te bekijken. Misschien kunt u de teksten die aangeleverd worden door leveranciers en altijd duplicate content bevatten wel opwaarderen met bijvoorbeeld reviews van klanten. Of u kunt onderdelen hiervan herschrijven zodat uw pagina weer unieke content bevat.

Dat laatste is niet alleen goed voor uw ranking, maar bij veel webshops blijkt het ook de conversie flink te verhogen.

Meer lezen over deze update? Bekijk dan ook het artikel hierover op Search Engine Land.

of bekijk de video met het interview met Matt Cuts op Youtube.