Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Als webredacteur moet u er steeds van bewust zijn dat alle content op een website ( zowel plaatjes als tekst) een waarde heeft in de communicatie met de bezoeker van uw website. Simpel gezegd: Alle content heeft een reden.

Deze reden is gebaseerd op wat u wilt dat uw bezoekers op uw website komen doen. Dat kunnen verschillende zaken zijn. Denk hierbij aan:

  • het lezen van informatie
  • aanmelden voor een nieuwsbrief
  • het doen van een aankoop
  • het aanvragen van een brochure
  • het downloaden van een pdf

Goede content moet het gedrag van uw bezoekers kunnen beïnvloeden. Om dit te bereiken moet de content effectief gestructureerd zijn. Dit wordt wel persuasive/conversie architectuur genoemd. Uw website wordt zodanig opgebouwd, dat alle content de bezoeker leidt naar de door u gestelde doelen. In dit conversiepad ( funnel) is niet alleen een “Call-to-action” belangrijk, maar ook de linkstructuur.

Contentstructurering

Contentstructurering is een complexe taak. U moet zich hierbij steeds verplaatsen in de bezoeker van uw website. Hierbij moet u rekening houden met zijn of haar beslissingsproces.

Een goede website koppelt site-architectuur aan een logische groepering van de informatie én aan het gedrag van de website bezoeker.

Dit laatste gebeurt nog veel te weinig. Het merendeel van de websites zijn opgebouwd vanuit de logica vanuit het bedrijfsperspectief. De bezoeker moet zich hieraan maar aanpassen.

Beslissingsproces

Om één en ander nog complexer te maken zijn er verschillende soorten bezoekers met verschillende beslissingsprocessen: lees ik die informatie wel/niet, meld ik me wel/ niet aan.

Hier komen we uit bij de “koop-cirkel” : De zoeker, de twijfelaar en de weter.

Een zoeker heeft een probleem en zoekt hiervoor een oplossing. Hij/zij weet absoluut nog niet wat hij gaat kopen en bij wie. In deze fase wordt er vooral informatie verzameld.

Een twijfelaar weet al wel de oplossing voor zijn probleem, maar nog niet bij wie hij/zij een aankoop gaat doen. Hij/zij zal vooral gaan vergelijken tussen verschillende aanbieders.

De weter weet al precies wat hij/zij gaat aanschaffen en bij wie.

Al deze bezoekers moeten op uw website de weg kunnen vinden. Soms hoor ik wel: ”Informatiezoekers heb ik niets aan”. Het bekende “kijken, kijken, niet kopen”.

Dat is een misverstand. Als mensen bij u de juiste informatie kunnen vinden zullen ze eerder in de volgende fase betrekken. Als uw website niet meedoet in de vergelijkingsfase kunt u ook niet in de beslissingsfase aanwezig zijn. Het is dus niet zo dat u alleen maar zeer gerichte kopers op uw website kunt krijgen als u de andere bezoekers zou weren.

Het blijkt dat steeds weer de content rondom de informatiezoeker en de twijfelaar zeer cruciaal is in het succes van een website. Bekijk uw eigen website eens.

Hoe is bij u de content georganiseerd?

Is uw content vanuit uw bedrijf georganiseerd: Producten, nieuws, over ons, enz. of zijn er conversiecirkels in uw site-architectuur opgenomen? Wilt u hier advies over? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.