Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Google heeft onlangs bekend gemaakt dat het adverteren op handelsnamen nu ook in de EU wordt vrijgegeven.

Het was niet mogelijk om op handelsnamen die bij het merkenbureau van de Benelux geregistreerd stonden te gebruiken in de Adwords advertenties en in de zoektermen. Dat gaat dus nu veranderen.

In de Verenigde Staten en Canada was dat al mogelijk vanaf 2004 en in Groot Brittannië en Ierland vanaf 2008. In maart van dit jaar heeft een uitspraak van het Europees Hof van Justitie mogelijk gemaakt dat ook in de rest van de Europese Unie geadverteerd mag worden op handelsnamen.

Handelsnaam als zoekterm

Dat betekent dat een handelsnaam mag worden opgegeven als zoekterm binnen Adwords. In de advertentieteksten is het nog steeds niet toegestaan om een handelsnaam op te nemen.

Hoe is het in de landen die hier al mee werken gegaan? De resultaten zijn nogal wisselend. Sommige adverteerders zijn blij dat ze nu eindelijk de ruimte hebben om advertenties met hun producten via Adwords te kunnen aanbieden, anderen hebben last van de naam van hun concurrent. Dit is van veel factoren afhankelijk en het is goed om dit in uw onderneming goed in de gaten te houden.

Wat betekent dit nu voor adverteerders?

Er zullen nu veel meer mensen gaan bieden op de zoektermen die handelsnamen bevatten en hiermee kan de prijs per klik wel eens flink omhoog gaan. Om te adverteren op handelsnamen zal men dan de beschikking moeten hebben over een stevig marketing budget.

Handelsnamen effectief?

Maar hoe effectief is het adverteren op zo’n handelsnaam? Als een zoeker via een handelsnaam op zoek gaat naar een product zal hij of zij de resultaatpagina van Google scannen. Dit zijn herkenningspunten in de tekst, meestal de ingegeven zoektermen. In de advertentieteksten blijft de handelsnaam echter niet toegestaan. Het herkenningspunt is daarmee niet aanwezig.

Het adverteren op handelsnamen werkt pas echt goed als deze geheel worden vrijgegeven. Veel merken vrezen echter een beschadiging van hun imago als iedereen advertentieteksten kan maken met hun merk. Een aanbieding van merken als Auping, Dior, Channel, enz. is vanaf hun perspectief absoluut niet wenselijk.

Adverteerders die als resellers van deze merken opereren kunnen dan ook het beste een toestemming voor ontheffing aanvragen.

Als een eigenaar van een handelsmerk het formulier bij Google invult, krijg je als adverteerder ineens wel de ruimte. Goed onderhandelen met jouw leverancier is daarmee ineens nog belangrijker geworden. Vooral omdat nu iedereen de handelsnamen als zoekterm mag gebruiken.