Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Deel 1: Wie wilt u bereiken? Welke zoekers wilt u bereiken?

Dit is het eerste artikel van twee over het beheren van uw Adwordscampagnes. Ik kom vaak ondernemers tegen die het gevoel hebben teveel te betalen en er te weinig voor terug te krijgen.

Toch ligt dat lang niet altijd aan Google Adwords, maar aan de manier waarop zij deze campagne ingericht hebben en hoe zij deze beheren.

Wie wil je als bezoeker naar jouw website trekken?

Regelmatig krijgen ondernemers via de Kamer van Koophandelkrant bonnen voor gratis kliktegoed. Het lijkt allemaal zo simpel, een paar zoektermen ingeven, een tekstje en de klanten stromen binnen. De realiteit is echter anders. Binnen een paar dagen is het kliktegoed op en heeft het geen enkel resultaat gehad.
Ligt dat nu aan Adwords? Meestal niet.
Allereerst moet je bedenken wie je graag op deze manier naar jouw website wilt trekken. Daarvoor moet je eerst in de huid van de zoekers en de bezoekers van uw website kruipen.

Zoekers geven een zoekterm in Google, Bing of Yahoo in en komen dan op een pagina met zoekresultaten ( ook wel SERP genoemd). Naast de “gratis” of organische resultaten vind je de betaalde resultaten, gesponsorde links. Deze advertenties werken op basis van een bedrag per klik.
Elke keer als iemand op een advertentie klikt, betaalt het bedrijf een bepaald bedrag, de CPC genaamd; cost per click.
Nu zijn er verschillende soorten zoekers:

  1. Mensen die een bepaald bedrijf zoeken typen soms de domeinnaam in de zoekbalk of de naam van het betreffende bedrijf. Dit worden wel navigatiezoekers genoemd. Ze weten al waar ze heen willen. Adverteren naast uw concurrent heeft voor deze groep meestal niet veel zin.
  2. Er zijn zoekers die een probleem of vraag hebben. Ze weten nog niet wat de oplossing is. Bijvoorbeeld u heeft een hekel aan tuinieren, maar toch moet u de tuin onderhouden terwijl u liever naar het WK voetbal kijkt.
    Een mogelijke zoekopdracht kan zijn “tuinonderhoud”, of “hekel aan tuinieren”. Er zijn nu meerdere aanbieders die hier een oplossing kunnen aanbieden; hoveniers die tuinonderhoud kunnen overnemen; groenarchitecten die onderhoudsvrije tuinen kunnen ontwerpen of stratenmakers; die de gehele tuin bestraten en misschien zijn er wel veel meer opties. Voor deze mensen heeft het in om naast zo’n vraag/ zoektermen te gaan adverteren.
    Maar het resultaat zal hier lager zijn. De zoeker weet nog niet welke oplossing hij of zij zal kiezen en er zullen meerdere opties naast elkaar worden afgewogen. Deze zoekers worden wel informatie zoekers genoemd.
  1. Een laatste groep zoekers weet al precies wat zij willen. Zij zijn op zoek naar een mogelijke leverancier. Deze groep zal het meeste waarde per klik opleveren, omdat de kans dat zij tot een aankoop of een offerteaanvraag overgaan veel groter is dan iemand die nog in de informatieve of oriënterende fase zit.

Om te bepalen welke zoekers voor uw bedrijf van belang zijn en welke zoekers u het beste kunt benaderen via betaalde advertenties, moet u goed naar uw producten of diensten kijken. Probeer eens vanuit het perspectief van de bezoeker te kijken.
Uw websitebezoekers zien uw website en uw bedrijf misschien wel anders dan dat u dat zelf doet.

Lees ook deel 2