Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Deel2: Wat wilt u communiceren? Lees hier deel 1

In het vorige deel hebben we gekeken naar de verschillende soorten zoekers. Deze verschillende mensen gebruiken verschillende zoektermen om op zoekt e gaan naar een antwoord op hun vraag, probleem of behoefte.

Aanbod

Als u bepaald heeft welke bezoekers voor u het meest interessant zijn kunt u zich richten op de producten en/of diensten die u aanbied. Gaat u voor alle producten of diensten adverteren? Of neemt u slechts een selectie.
Als u net begint met Adwords zou ik eerst één product of dienst nemen en daarmee experimenteren. Daarna kunt u dan gerust verder uitbreiden.

Lijst van Zoektermen maken

Nu moet u gaan bedenken wanneer uw advertentie vertoond mag worden. Welke woorden heeft de zoeker dan ingetypt. Hier maken veel mensen de fout dat zij puur vanuit het bedrijf denken. Vaktermen die voor u heel normaal zijn, hoeven dat voor uw klanten niet te zijn. Soms hebben woorden meerdere betekenissen en worden de advertenties vertoond op plaatsen waar het eigenlijk niet relevant is.
Voor deze lijst met zoektermen kunt u gebruik maken van de Google hulptool voor zoektermen. Deze vindt u in de Adwordsaccount of de Externe hulptool zoektermen

Wees kritisch

Neem hier de lijst van suggesties niet klakkeloos over. Bekijk echt of de suggesties die Google geeft ook daadwerkelijk bij uw bedrijf/ product of dienst passen. Zoektermen die zeer populair zijn hebben grotere zoekvolumes, maar dat hoeft niet te betekenen dat deze woorden voor u ook geschikt zijn.
Algemene woorden worden vaker ingetypt, maar dat betekent nog niet dat de zoeker ook daadwerkelijk al van plan is om een offerte aan te vragen of iets te kopen. Het kan zijn dat deze zich nog aan het oriënteren is. Specifiekere woorden hebben een lager zoekvolume, maar kunnen voor u wel de juiste klanten opleveren.
Deze woorden worden wel de long tail genoemd.
Kortom: even een lijstje woorden maken heeft niet zo veel zin. U moet zich echt verplaatsen in mogelijke scenario’s waarin de klant op zoek gaat naar oplossingen waarbij uw product of dienst past.

Scenario’s

Het kan heel handig zijn om u goed te verplaatsen in de verschillende scenario’s waarin de zoeker zich bevindt. U repareert bijvoorbeeld daken.
Op het moment dat iemand een enorme lekkage heeft zal deze misschien woorden intypen als: “dakreparatie 24 uur service” of “daklekkage
Maar als ik mijn dak wil laten vernieuwen heb ik meer tijd en gebruik ik waarschijnlijk woorden als “dakvernieuwing amsterdam”.
Bij het maken van de lijst met zoektermen moet u vooral letten op woordcombinaties. De meeste zoekers gebruiken tegenwoordig meerdere zoektermen. In plaats van “restaurant” geven ze in: “restaurant Enschede” of “Italiaans restaurant Hengelo”. Iemand die een avondje uit eten gaat zal dit vaker in de eigen omgeving doen dan vanuit Maastricht of Groningen naar Twente af te reizen.

Specificaties of USP’s

Veel mensen geven in de lijst van zoektermen vaak eigenschappen op van het product of dienst. Een bedrijf in nokkenassen gaf als zoekterm “horizontaal” op. Nu moet je gaan bedenken hoeveel mensen de zoekterm horizontaal ingeven als ze op zoek zijn naar een nokkenas. “horizontale nokkenas” zou wel een zoekterm kunnen zijn.
Ook woorden als “gratis” zullen ongetwijfeld mensen naar uw website trekken, maar het is de vraag of u deze als klant wilt. Als u niets gratis aanbied heeft het geen zin deze zoekers naar uw website te trekken. Zij zullen snel afhaken maar u heeft ondertussen wel betaald voor deze klik.