Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

U heeft net iets langer naar dat ene boek gekeken op die populaire boekensite, maar het nog maar even niet gekocht. In het online warenhuis heeft u de nieuwe lentecollectie bekeken maar besloten dat het nog te koud was voor al die luchtige kleding.

De kans is dan groot dat u verder surfend op het internet overal advertenties ziet van de boeken verkoper of het warenhuis. Soms een algemene advertentie van het merk, maar steeds ook vaker een advertentie met exact datgene  dat u bekeken heeft.

Deze manier van advertenties aanbieden wordt wel behavioral targeting of re-marketing genoemd.

Waarom doen bedrijven dit? Het is gebleken dat adverteren op de juiste doelgroep veel effectiever is. Het marketingbudget is altijd beperkt en het levert meer respons op als de juiste mensen de advertentie te zien krijgen.  In dit geval internetters die al interesse hebben getoond in een bepaald product of merk.

Dit volgen gebeurt met behulp van cookies, flash- cookies, java en php scripts. Cookies worden echter ook gebruikt om bijvoorbeeld webshops goed te laten functioneren. Zonder cookies kunt u uw inloggegevens op uw computer ook niet onthouden. U zult dan elke keer de inloggevens weer moeten ingeven.

Een grote groep internetters vind dit volggedrag prima. Je krijgt relevante advertenties te zien, waar je iets aan hebt. Deze groep ergert zich juist aan de onnodige, voor hen niet relevante, reclames. Ze zien een luierreclame terwijl ze geen kinderen hebben, of producten voor ouderen terwijl ze nog jong zijn.

Er zijn echter ook mensen die deze vorm van marketing niet op prijs stellen. Ze voelen zich in hun privacy aangetast. De politiek heeft hierop gereageerd door een verbod op cookies te overwegen. De Europese Unie heeft eerder dit jaar richtlijnen voor lidstaten bekendgemaakt rond dit onderwerp. Voor mei 2011 moeten zij het van volg-cookies gereguleerd hebben.

De internet browser Mozilla heeft nu voorgesteld om met een “ volg-me-niet “ register te werken. Vergelijkbaar met het bel-me-niet of met de nee-nee sticker op uw voordeur. De internetter moet dan eenmalig aangeven dat hij of zij niet gevolgd wilt worden. Elke website-eigenaar moet in de HTML een code meenemen waarin dit anonieme browsen wordt herkend. Dit system werkt natuurlijk alleen als alle webbouwers meedoen. Maar de politiek kan hier wel wettelijke eisen aan stellen. Op vrijwillige basis en met een zwartboek werken zijn ook opties.

Chrome ( de browser van Google) krijgt in de nieuwste versie ook een mogelijkheid om via een extentie de opt-outs:Keep My Opt-Outs genaamd te bewaren.

Ook Internet Explorer heeft aangegeven dat zij in de nieuwste versie een Tracking Protection zullen hebben, waarin iemand kan aangeven geen volg cookies meer te willen ontvangen.

Webanalyse

Het volg-me niet heeft niet alleen gevolgen voor het advertentiemodel. Websites gebruiken analyse software zoals bijvoorbeeld Google Analytics om de prestaties van de website te verbeteren. Er rijst dus meteen de vraag hoe de opt-outs hier invloed op hebben.

Schiet Google hiermee in zijn eigen voet?
Amy Chang van Google:

We concluded that the best approach would be to develop a global browser based plug-in to allow users to opt out of being tracked by Google Analytics. Our engineers are now hard at work finalizing and testing this opt-out functionality.

De ervaring leert dat slechts een beperkt deel van de mensen kiezen voor een opt-out. Ook nu is het al mogelijk om de tracking uit te schakelen. En ook het verwijderen van de cookies zorgt voor een onderbreking van het volgen. Toch blijken maar weinig mensen dit zeer regelmatig te doen.
Verschillende soorten bedrijven gebruiken de data op een verschillende manier. Een website waarbij het verdienmodel in het aantal bezoekers zit ( de inkomsten komen bijvoorbeeld uit advertntiesvertoningen) zal meer last hebben van een opt-out. Zij hebben meer baat bij een zo goed mogelijke meting van het aantal bezoekers, pagina vertoningen enz.
Websites die de meetsoftware niet op deze manier gebruiken zullen er minder last van hebben.

Analyse software heeft nooit 100% betrouwbare aantallen gegeven, slechts een indicatie. Voor grote websites is er dus weinig aan de hand. Misschien zullen ze nu niet 95% maar slecht 85% van alle verkeer meten. Door de grotere aantallen kunnen zij nog steeds verbetermodellen van de webpagina’s testen. De kleinere websites hebben het moeilijker. Omdat zij minder bezoekers hebben zal een daling van 10% voor hen wel invloed kunnen hebben in het interpreteren van de analyse data.

Voor bedrijven is het nuttig om in de komende maanden wel alert te zijn op verschuivingen die veroorzaakt kunnen worden door het gebruik van de opt-out.