Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Google verandert haar algoritme

Google heeft opnieuw aangekondigd dat zij haar algoritme drastisch gaat wijzigen.  Vorig jaar mei had de grote algoritme update vooral effect op de long tail woorden. ( May day update) Normaal gesproken worden er dagelijks kleine wijzingen doorgevoerd, maar nu heeft Google in haar blog  een opnieuw een grote wijziging aangekondigd. Deze wijziging zal volgens Google gevolgen hebben voor bijna 12% van alle websites. De komende tijd zullen de SEO’s veel tijd nodig hebben om alle gevolgen van deze wijziging in kaart te brengen.

Google wijzigt haar algoritme regelmatig om te zorgen dat zoekers relevante resultaten krijgen.  Hierbij schakelt Google ook regelmatig het publiek in.

Kwaliteit

Websites met een lage kwaliteit zullen in de ranking gaan dalen. Dan moet je denken aan webpagina’s waarvan de inhoud minder toegevoegde waarde voor de bezoekers heeft.  Dit zijn vooral websites die content dupliceren. Op dit moment wordt er gedacht dat dit vooral gevolgen heeft voor sites die een verzameling van links hebben. ( Bijvoorbeeld startpagina’s) zonder dat daar noemenswaardige content aan toegevoegd wordt. Ook affiliates lopen grote risico’s.

Webshops moeten vooral oppassen als ze content uit de databases van de leveranciers gebruiken. Deze content zal door veel meer webshops gebruikt worden en dit kan nu de komende tijd strenger worden beoordeeld.

Websites met hoge kwaliteit content zullen volgens google gaan stijgen. Met hoge kwaliteit content bedoelt Google : “sites with original content and information such as research, in-depth reports, thoughtful analysis and so on

Deze grote wijziging is begonnen in Amerika. Dat betekent dat u in Nederland alvast kunt beginnen met het verbeteren van uw content. Want een ding staat al wel vast. Deze wijziging zal grote gevolgen hebben voor veel websites.

Hulp van het publiek

Google had al een mogelijkheid om via een formulier spam te melden, maar heeft dit nu uitgebreid met  een nieuwe applicatie voor haar browser Chrome ontwikkeld: Chrome Personal Blocklist. Gebruikers kunnen hiermee aangeven dat wat hen betreft bepaalde websites uit de ranking niet hoeven te worden weergegeven.

Google heeft aangegeven dat zij de resultaten vanuit deze app zal gebruiken om websites met lage kwaliteit te kunnen identificeren.

“The personal blocklist extension will transmit to Google the patterns that you choose to block. When you choose to block or unblock a pattern, the extension will also transmit to Google the URL of the web page on which the blocked or unblocked search results are displayed. You agree that Google may freely use this information to improve our products and services.”

Deze nieuwe app. legt gelijk een nieuwe mogelijkheid open voor de SEO wereld. Als er met een klikcultuur concurrenten kunnen worden weggestemd betekent dat er met geld en energie  resultaten kunnen worden beïnvloed.
Daarnaast geeft deze verder gaande gepersonifieerde zoekresultaten een probleem voor de SEO. De zoekresultaten worden steeds meer bij het presenteren al bewerkt. Voor iedere zoeker kan daarmee de resultaatpagina er anders uitzien.  Het wordt daarmee steeds lastiger om de resultaten van optimalisatie aan te tonen.
De resultaten kunt u niet meer vanuit een ranking beoordelen, maar zal steeds meer vanuit de web analyse tools moeten komen.

Persoonlijk vind ik het blokkeren aan de ene kant handig. Je kunt websites die niets met de zoekopdracht gelijk eruit filteren, maar het heeft een gevaar dat je steeds meer oogkleppen op gaat zetten. Websites blokkeren, omdat je niet meer open staat voor afwijkende meningen en vernieuwende ideeën.  Ik hoop niet dat dit tot een enorme verschraling gaat leiden.