Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Stel u voor u loopt in het centrum van een willekeurige stad in Nederland. H&M, HEMA< V&D, Blokker, Kruidvat, Etos ,Miss Etam, Skapino, Specsavers, enz. en misschien ook nog wel een McDonalds. Weet u welke stad dit is?  Natuurlijk is het onmogelijk om op basis van deze namen een stad te noemen, of beter nog: u kunt misschien wel 40 of meer steden noemen. Wat maakt een binnenstad nu aantrekkelijke en bijzonder? Naast de grotere winkelketens worden dan toch de leuke straatjes met kleine niche winkeltjes genoemd.

Binnenstad onder druk

winkelstraatDe laatste tijd lezen we steeds vaker dat de koopavond onder druk staat. Minder mensen in de winkelstraten. Meestal wordt meteen de oorzaak aangegeven: de komst van Internet. Ik betwijfel of internet de enige oorzaak is van de moeilijkheden bij de retailers. Vorige week was ik op de dinsdagmarkt. De koopman klaagde dat het erg rustig was: Alle vrouwen zijn nu aan het werk. En als we kijken naar de huurprijzen van de binnen steedse winkels wordt je ook niet erg vrolijk. Je moet wel erg veel omzet draaien om iets over te houden als eerst de huurpenningen en de personeelskosten betaald moeten worden.

Veranderende levenspatronen

Ons leven is de laatste decennia sterk veranderd. Beide partners werken en in de schaarse vrijde tijd moet er van alles gedaan worden, van de wekelijkse supermarkt bezoek, tot het brengen en halen van kinderen naar sportclubs, zwemles enz. De meeste gezinnen hebben vooral een gebrek aan tijd. En zeg nou zelf, met drie kinderen op een zaterdag in de binnenstad kleding of schoenen gaan kopen is zeker geen pretje. Samen webshoppen met een kopje thee is dan veel relaxter, en kan op dat moment dat het jou uitkomt.

Clicks and bricks

Het is dus tijd dat winkeliers hun bakens gaan verzetten. Het internet als online verkoopkanaal zal niet verdwijnen, wij vrouwen gaan niet terug naar het aanrecht en de huren zullen nog wel een tijdje hoog blijven. Kortom er moet creatiever gedacht worden. Veel kleinere ondernemers gaan naast hun fysieke winkel een eigen webshop beginnen. De nieuwe gouden succesformule: clicks and bricks. Maar wat zij zich meestal onvoldoende realiseren is dat het retail spel online anders gespeeld wordt.

Landelijke concurrentie

De meeste kleinere ondernemers beseffen onvoldoende dat ze naast de grotere afzetmarkt ook een landelijke concurrentie zullen gaan tegenkomen. En naast de concurrentie van hun collega’s uit andere steden zijn er ook concurrenten met alleen een webshop zoals Wehkampm, Zalando enz. Vooral mainstream producten zullen een flinke concurrentie ondervinden. Al die kleinere webshops kunnen lang niet altijd deze concurrentie het hoofd bieden. Maar met specialistische producten ( de zogenaamde nichemarkt ) kan ook een kleinere ondernemer zijn of haar afzetgebied flink uitbreiden en een grotere omzet behalen.

Stadsportalen:

Voor veel kleine ondernemers blijkt de kosten van een goed werkende webshop vaak toch een groot probleem. De investering voor elke kleine ondernemer kan best groot zijn, zeker als je alleen een klein assortiment aanbiedt. Je moet niet alleen een webshop laten bouwen en onderhouden, maar ook de marketing daarna vergt het nodige budget en tijd. Samenwerken met andere ondernemers is dan een goede optie.

Wat te denken aan een stadsportaal. Veel steden doen aan citymarketing om bezoekers naar hun binnensteden te trekken. Waarom  zou dit niet verlengd kunnen worden naar de online wereld? De klant kan dan gaan winkelen in dat leuke winkelstraatje met al die leuke kleine winkeltjes, een dorp kan op deze manier concurreren met de steden. Naast het kopen van een groot assortiment aan artikelen  kan een stad of dorp zich op deze manier ook online presenteren als een mogelijke leuke plaats om eens naar toe te gaan. Kortom het wordt tijd voor winkeliers en citymarketeers om eens op een andere manier te gaan kijken naar mogelijke oplossingen. Samenwerken zou in deze discussie een rol moeten spelen.