Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Verdere uitwerking van de personifiëring.

Elke marketeer weet dat gepersonifieerde berichten meer invloed hebben, dan anonieme bulk. Sinds Seth Godin zijn boek Permission marketing schreef, hebben velen de ultieme manier proberen te vinden om beter gepersonifieerd de klant/ zoeker te benaderen. Google is nu een heel eind op weg met haar nieuwe algoritme, dat de ( persoonlijke) ranking in de SERP danig zal doen schudden. In de VS al actief, maar het zal niet lang duren voordat dit ook in de rest van de wereld een feit wordt. Op deze manier wil Google haar zoekresultaten nog relevanter maken en de zoeker aan zich blijven binden.

 

De zoekresultaten zullen beïnvloed worden door jouw eigen netwerk in Google+ . Hoe gaat dat in z’n werk? Naast de “ gewone” resultaten, gebruikte Google al resultaten vanuit jouw voorkeur. ( lees ook het artikel over personifiering)  Dat betekent dat je ziet wat de mensen waarmee je via Google+ een relatie heb, dus zich in jouw cirkels bevinden, jouw zoekopdrachten zullen kleuren. Als zij iets hebben gepost over het onderwerp waarop jij zoekt, zal dit in de SERP mee gaan spelen.

Vorig jaar heeft Google met haar Panda algoritme update al een flinke opschudding teweeg gebracht. Sites met duplicate content, met magere of verouderde content werden lager gewaardeerd.  Pagerank en Domain authority waren niet meer voldoende om de kwaliteit van een website te beoordelen.  Wie kan beter de resultaten beoordelen dan jijzelf en jouw netwerk?  En het Panda algoritme  in combinatie met Google+ geeft deze mogelijkheid.

Nu wordt dit verder doorgevoerd.
Als je een Google account hebt, zal jouw zoekgedrag een soort eigen zoekmachine vormen: “You-searche engine”.
Maar wat als je “ nieuw bent in het onderwerp dat je zoekt? Dan geeft Google een aantal suggesties van mensen die een icoon zijn op hun vakgebied.

 

Als je nieuw bent op het gebied van fotografie ( hier in Google.com de zoekopdracht photography) geeft Google rechts drie “influencers” die met hun suggesties je op weg kunnen helpen. Bloggers met autoriteit helpen de zoeker op weg.
Ook jij kunt een autoriteit worden.  Schrijf jij artikelen over een interesse, een hobby, een bepaald onderwerp? heeft jouw merk een autoriteit? Het wordt nu tijd om die autoriteit te worden. Begin met het creëren van content.

Terug naar de “ nette” white hat SEO

Google+ is een radicale wijziging van Google en zorgt ervoor dat  slecht geoptimaliseerde websites met teveel keywords niet hoog meer zullen scoren. Niemand zal pagina’s met en overdaad aan hetzelfde woord gaan waarderen. met een +1.

Het is dan moeilijker om met behulp van robots en automatische content generatie de ranking te beïnvloeden. Dat betekent dat kwaliteit van de pagina’s, zowel meer linkbait zal genereren als meer +1’s.  Als het publiek jouw pagina’s gaat waarderen, zal ook Google doen. Zei Danny Sullivan al een decennia geleden niet: “If the people like it, searchengines will like it” ?

Google+ niet het meest populaire netwerk

Het enige probleem op dit moment is dat Google+ niet het meest populaire netwerk is. Google beweert dat zij 90 miljoen gebruikers heeft, en daarmee heeft Google minder profielen van de gebruikers ( ter vergelijking Facebook heeft 800 miljoen gebruikers) Het verrijken van de SERPs met resultaten vanuit de eigen cirkels is dan ook lang nog niet volledig.  Op dit moment komen de eigen resultaten nog te veel naar voren.

Zeker in Europa zijn er nog minder mensen actief. Dat betekent dat hier de zoekresultaten nog niet op zo’n uitgebreide schaal beïnvloed zullen worden. Op dit moment zie in dan ook weinig invloed van google+ op de resultaten van mijn blog. Maar ik denk dat dit in de toekomst wel gaat veranderen.

Google + tunnelvisie en privacy

Er zijn nog voldoende hobbels te nemen. Allereerst is er de tunnelvisie waarin de zoeker kan terechtkomen. Over het algemeen zullen de mensen in jouw cirkels zich dichter bij jouw opinies bevinden. Er zal minder vaak een tegengeluid te vinden zijn. Ook  liggen hier privacy issues waar rekening mee gehouden dient te worden. Vooral binnen Europa waar er op dit moment nog 27 verschillende wetgevingen bestaan op het gebied van online privacy zal hier nog wel een en ander over gezegd worden.

 

Kortom Google+ in de SERPs is verre van perfect, maar het is wel terdege een item waar de SEO’s in de nabije toekomst rekening mee zullen moeten houden.