Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

linkbuilding Linkbuilding is altijd een belangrijk onderdeel geweest van SEO (zoekmachineoptimalisatie) Dat leidde er in het verleden al toe dat bedrijven links kochten, om zo hoger in Google te komen. Hierop antwoordde de zoekmachine met een stricter beleid op linkbuilding. Een gekochte link heeft geen SEO waarde. ( zie richtlijnen voor webmasters )

Dus een link kopen op een website om uw ranking te verhogen kan tegen u werken, omdat dit tegen de richtlijnen van Google ingaat. Natuurlijk kunt u links kopen voor advertentiedoeleinden. Vaak zien we dat de grote websites die advertenties verkopen deze links al voorzien van een rel=no-follow. Hiermee geven ze aan dat deze link niet meedoet voor het verhogen van de ranking in een zoekmachine.

Interne Linkbuilding

tekst linkbuidlingNaast links vanuit andere websites is ook een goede interne linkbuilding een belangrijk aspect voor SEO. Ook dat heeft geleid tot de nodige uitwassen. Websites die voor gebruikers compleet onleesbaar zijn, omdat er alleen rekening gehouden werd met
een positie in Google verwerven.

Ook footerteksten ( tekstblokjes onder aan de pagina) worden hier vaak voor misbruikt. Op zich zijn footer-teksten een nuttige plaats om bezoekers snel naar andere pagina’s te laten gaan die voor hen relevant zijn. Maar vaak kom je ook uitwassen tegen:

Dit stuk tekst is absoluut niet geschreven voor potentiële klanten. Wat denkt een ondernemer die dit doet? Meestal  heeft men gehoord dat dit de ranking zou helpen.

Vaak hoor ik op bijeenkomsten dat als je in de top 10 van Google staat alles goed komt. Hoezo alles? Als iemand op een link in Google komt en deze tekst ziet gaat de bezoeker toch gelijk weer weg?

Footerlinks

footer-links-failMoet je nu geen footerlinks meer gebruiken? Ik ben van mening dat footerlinks zeer nuttig kunnen zijn als aanvulling in de navigatie. Vooral “servicelinks” naar klantenservice, bezorgen, disclaimer enz. kunnen hier prima een plek vinden.

Maar de pagina’s waarnaar deze links verwijzen zijn nou niet bepaald geschikt om als eerste kennismaking met jouw bedrijf hoog in Google te pronken. De eerste kenismaking met jouw bedrijf hoeft echt niet via de disclaimer te verlopen. Hier kun je dan een no-follow/ no index op plaatsen. De links blijven dan wel nuttig voor je bezoeker, maar trekken geen onnodige link-juice weg van pagina’s die er wel toe doen.