Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Google heeft vorige week een grote aanpassing gedaan in het weergeven van zoektermen in de analytics data. Tot voor kort zag je in Google Analytics of een andere webanalysetool de zoektermen waarop bezoekers de website gevonden hadden. Deze datastroom is nu zo goed als verdwenen.

Twee jaar geleden, in oktober 2011, begon Google al met het beschermen van de zoekwoorden van ingelogde gebruikers. Deze werden in de analytics tool weergegeven met ( not provided). Zoekwoorden van mensen die ingelogd waren met een Google account , werden niet meer weergegeven. Volgens Google was dit uit privacy overwegingen.

Not Provided zoektermen

Deze maand heeft Google deze instelling als standaard gezet voor alle zoekers, zowel ingelogd als niet ingelogd.  Google heft hier het volgende over verklaard:

We added SSL encryption for our signed-in search users in 2011, as well as searches from the Chrome omnibox earlier this year. We’re now working to bring this extra protection to more users who are not signed in.

Privacy?

Google geeft privacy aan als hoofdreden om deze wijziging door te voeren. AdWords data van dezelfde zoekers wordt echter wel getoond. Zo valide is het privacy argument dus niet.

In ieder geval dwingt Google bedrijven zo om meer en vaker gebruik te maken van haar betaalde AdWords programma om inzicht te houden in de zoektermen die bezoekers gebruiken om de website te vinden.

Wil je nog enig inzicht hebben in de organische zoektermen waarop ze gevonden worden, kun je die wel vinden in de webmastertools. Deze data gaat echter niet verder terug dan 90 dagen en je ziet alleen de top 2000. Vergelijken van de prestaties van een zoekterm met de resultaten van bijvoorbeeld een jaar geleden, is dan niet meer mogelijk tenzij u deze data zeer regelmatig download in een csv bestand.

Welke gevolgen heeft dat voor uw website?

Het wordt nu dus lastiger om te controleren of uw zoekmachine optimalisatie effect heeft. In de laatste paar weken ziet u waarschijnlijk een enorme stijging van de ( not provided) in uw zoekwoorden staan. We zien dat dit tot meer dan 90 % van alle organische zoektermen betreft.

Als u uw webmastertool gekoppeld heeft aan uw Analytics tool ziet u wel welke zoektermen vertoningen van uw webpagina’s in de SERP heeft veroorzaakt en hoeveel kliks dit heeft opgeleverd. Dit vindt u in zoekmachine optimalisatie onder Verkeer.

Het nadeel van deze resultaten is het feit dat deze data niet over de laatste twee dagen beschikbaar is. Ook kunt u hier niet zien welke zoektermen tot conversies hebben geleid.

Er is een oplossing die u kunt gebruiken:

U heeft hiervoor een AdWords account nodig. Door uw Google webmastertool aan uw AdWords te koppelen krijgt u in de dimensies een vergelijking te zien van de prestaties van zoektermen op betaalde en organische ranking.

U heeft natuurlijk uw AdWords al gekoppeld met uw Analytics. De data van de organische zoektermen uit de webmastertool zullen nu als campagne data worden vertoond in uw analyticstool.