Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Programma’s en krantenartikelen

Je bent als bedrijf lekker bezig en je online marketing heb je goed onder controle. Jouw website rankt lekker, maar websites als Kassa en Radar scoren direct onder jouw website hoog in  Google. Ook oude krantenartikelen willen nog wel eens hoog in de zoekresultaten opdoemen.

Zolang het positieve kritieken en lovende woorden bevatten heeft geen enkel bedrijf hier moeite mee. Maar zodra het over kritiek gaat, of zaken die inmiddels al lang zijn opgelost is het een ander verhaal.

Hoe krijg je zo’n artikel uit de ranking? Dat lukt dus niet zo maar. Het aanschrijven van een krant met het verzoek om een artikel te verwijderen zal geen resultaat hebben. De krant zal aangeven dat het artikel destijds op waarheid berustte en dat het daarom in het online archief behoort. Daarbij komt dat kranten hun oude archieven steeds verder hebben gedigitaliseerd en daarmee kunnen zelfs berichten naar voren komen uit de pre-internet tijd. Ook websites als Kassa en Radar zullen niet snel de resultaten uit 2006 of 2007 opschonen.

Omdat websites als kranten en consumentenprogramma’s als Kassa en Radar populair zijn en hoge waardes krijgen, komen zij ook vaak in de top 10 van de resultaten terug.

Google vragen de links naar deze berichten te verwijderen zal geen resultaat hebben. Google verwijdert over het algemeen alleen links naar burgerservicenummers en creditcard gegevens.  Maar een kritisch artikel valt daar niet onder.

Het recht om vergeten te worden

In Spanje is Mario Costeja Gonzalez de strijd aangegaan tegen Google om een zoekresultaat te laten verwijderen. Een klein artikel in de populaire Catalaanse krant La Vanguardia, waarin gemeld werd dat hij in 1998 failliet werd verklaard, bleef een hoge ranking in Google houden.

Zijn juridische strijd tot aan het Europese hof van Justitie toe heeft ertoe geleid dat Google nu de twee links naar dit artikel uit de zoekresultaten moet halen. De rechters hebben geoordeeld dat deze informatie op deze pagina’s zodanig verouderd en niet meer relevant is, dat dit niet meer verenigbaar is met de bestaande wetgeving ten aanzien van gegevensbescherming.

Hierbij werd toegevoegd dat zelfs rechtmatige en nauwkeurige gepubliceerde gegevens  “ontoereikend, irrelevant of niet meer relevant of overmatig lijken te zijn … in het licht van de tijd die was verstreken“.

Het recht om vergeten te worden heeft daarmee een belangrijke overwinning behaald.

Google wordt geacht als beschermer van de online data van de persoon op te treden. Omdat de rechters op het standpunt staan dat zij als zoekmachine de data verwerkt en daarbij dus gehouden is aan de wetgeving op het gebied van persoonsbescherming en data verwerking.

De krant heeft een juist artikel geplaatst, en zij hoeven van dezelfde rechters het artikel dan ook niet te verwijderen. Niet de krant die het artikel heeft geplaatst, maar de zoekmachine moet als beschermer van de persoonlijke data optreden. De impact van de zoekmachine is groter dan die van het artikel .

Hierop is ook al de eerste kritiek op de uitspraak. Niet Google heeft de informatie geplaatst, maar de krant. Google krijgt nu de rol als censor. Dat betekent dat zij in de toekomst al moeten beoordelen of iets wel of niet vindbaar wordt.

voor zover de verwijdering van koppelingen uit de resultatenlijst, naargelang van de betrokken informatie, gevolgen kan hebben voor het gerechtvaardigde belang van internetgebruikers die potentieel toegang tot de betrokken informatie willen krijgen, naar een juist evenwicht moet worden gezocht tussen met name dit belang en de grondrechten van de betrokkene, in het bijzonder het recht op eerbiediging van het privéleven en het recht op bescherming van persoonsgegevens

 

Bedrijven

Wat betekent dat voor bedrijven die niet blij worden van verouderde kritische resultaten? Zoals het er nu naar uitziet niets. Het recht om online vergeten te worden geldt alleen voor persoonlijke gegevens. Om een negatieve link van derden uit Google te weren zult u anders te werk moeten gaan. Zorg ervoor dat meer mensen positief over u schrijven, zodat de kritische noten verbleekt worden. Dat dit veel tijd en inspanning zal kosten mag duidelijk zijn.

Voor bedrijven die nog geen negatieve publicaties in de zoekresultaten hebben: zorg voor een uitstekende klantenservice. Voorkom reputatieschade.

Een groot verschil met het pre-internet tijdpek is dat alles langer bewaard wordt en nooit meer verdwijnt. Soms verlang je dan toch naar de tijd van de krant. Vandaag lezen morgen wordt de vis in verpakt.