Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

In december 2013 is al aangekondigd dat de nieuwe wetgeving voor het online kopen van kracht zal gaan. Elke webshop moet uiterlijk in juni 2014 alles volledig hebben ingevoerd.

Nog even alles op een rijtje:

Transparante informatie

De webwinkelier is verplicht duidelijke en transparante  informatie op zijn/haar website te plaatsen, waarmee de consument goed geïnformeerd wordt. Dat betekent dat een consument het KvK nummer, BTW-nummer en vestigingsadres en telefoonnummer niet meer hoeft te zoeken, maar dat deze duidelijk vindbaar zijn. Datzelfde geldt voor de algemene voorwaarden.

Expliciet instemmen met betalingsplicht

Zodra de bezoeker een aankoop doet moet de webshop de consument expliciet laten erkennen dat deze met de aankoop van het artikel een betalingsverplichting aangaat.

Dit kunt u doen met teksten op een button: “Bestellen met betalingsplicht”, maar zo’n tekst is niet erg klantvriendelijk. Beter is dan de tekst “Bestellen en betalen” .

U kunt ook de volgende oplossing kiezen:

Als het goed is moet uw klant al aanvinken dat hij/zij uw algemene voorwaarden accepteert. Deze tekst zou er zo uit kunnen zien:

 “Als ik op de button ‘Bestellen’ klik, bestel ik een artikel met betaalplicht en ga ik akkoord met de Algemene Voorwaarden.”

De woorden algemene voorwaarden zijn natuurlijk een link naar deze algemene voorwaarden, die makkelijk printbaar, of apart op te slaan  moeten zijn.

Persoonsbescherming

Door de wet bescherming persoonsgegevens moet er een beveiligd betaalproces worden uitgevoerd. Een SSL certificaat is dan ook noodzakelijk als er persoonlijke gegevens van een consument worden opgeslagen.
Ook de kosten moeten transparant worden weergegeven. Geen verborgen kosten die achteraf in rekening worden gebracht.

Retourtermijn

De consument heeft nu 14 dagen bedenktijd. Dat was tot nu toe wettelijk 7 dagen. Dat betekent dat u in uw retourenbeleid rekening moet houden met deze langere termijn en dat u deze in uw algemene voorwaarden moet opnemen en ook actief op uw website moet vermelden.

Let er wel op dat deze termijn ingaat één dag na het moment dat de consument de aankoop heeft ontvangen. Bij diensten geldt het moment van aankoop.