Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Een succesvolle nieuwsbrief campagne opzetten

email nieuwsbriefBehaal jij met je huidige nieuwsbrief het gewenste resultaat? Leid je nieuwsbrief lezers naar de website? De Nationale e-mail Benchmark 2015 heeft de cijfers in kaart gebracht van verschillende kliks in de nieuwsbrief voor B2B en B2C. De gemiddelde *confirmed open rate was dit jaar 36%. De click trough rate 7% en de click to open rate 19%.

 

ionmoon behaalt voor haar klanten hoge resultaten met een gemiddeld confirmed open rate van 39% en een click trough rate van 7,5%.Onze experts hebben 6 tips op een rij gezet om jou te helpen het aantal kliks in je nieuwsbrief te verhogen.

1. Doelgroep

Doe onderzoek naar je doelgroep(en). Is de nieuwsbrief voor zakelijke klanten of voor vrouwelijke consumenten? Waar liggen hun interesses en op welke dag en tijd lezen zij actief hun email.  Ontwerp voor iedere doelgroep die je bedient een andere nieuwsbrief.

2. Onderwerpen

Schrijf voor ieder onderwerp een leuk en interessante tekst die de lezer activeert. Je wilt dat de lezer geïnteresseerd raakt en op de link naar de website klikt. Gebruik concrete voorbeelden en schrijf niet in de lijdende vorm, maar actief. Bijvoorbeeld: “Ons jaarlijkse evenement werd door veel mensen bezocht.” is niet goed, maar “Dit jaar hebben veel mensen ons jaarlijkse evenement bezocht” is wel goed.

3. Ontwerpen

Het ontwerp van je nieuwsbrief moet gericht zijn op de scannende lezer én de inhoudelijke lezer. Maak interessante koppen en niet te lange zinnen, deel de tekst op in alinea’s, gebruik voldoende witruimte, enz. Zorg ervoor dat het oog naar de call to action of link wordt geleid, zodat de lezer naar je website gaat voor meer informatie. Deze linktekst moet ook actief geschreven zijn. Dus niet meer “klik hier voor meer informatie over nieuwsbrieven”, maar “Lees meer over nieuwsbrieven schrijven”.

4. Testen

Test de nieuwsbrief voordat je hem gaat versturen. Stuur hem aan jezelf en een collega om de opmaak- en spelfouten er uit te halen, maar ook om te testen of hij er niet alleen op je desktop goed uit ziet, maar ook op je tablet en mobiel. En trekt je onderwerpregel voldoende de aandacht om de nieuwsbrief te openen?

5. Planning

Na het testen plan je de nieuwsbrief in voor verzending. Je kiest de dag en tijd(en) waarop je nieuwsbrief de meeste conversies heeft. Deze informatie is afgestemd op je doelgroep en kun je o.a. vinden in eerdere resultaten van verzonden mailings.

6. Analyse

Controleer kort na verzending of alles goed is gegaan. En bekijk in de dagen er na de resultaten. Formuleer verbeterpunten voor je volgende nieuwsbrief.

Aandachtspunten voor 2016

Ontwerpen voor mobiel wordt in 2016 steeds belangrijker. Retail, recreatie en telecom hebben het hoogste aantal opens met 53%, 48% en 47%. Voor de industrie en producenten wordt de email nog steeds het meest op de desktop geopend.

Ook het targetten van de doelgroep op de beste dag en tijd is van groot belang. Doe onderzoek naar je doelgroep en analyseer wanneer lezers je nieuwsbrief openen en doorklikken. Zet deze informatie in voor de daarop volgende campagnes.

 

*confirmed open rate is het aantal geopende nieuwsbrieven gedeeld door het aantal afgeleverde nieuwsbrieven. De click trough rate is het aantal keer geklikt in de nieuwsbrief gedeeld door het aantal afgeleverde nieuwsbrieven. En de click to open rate is het aantal keer geklikt in de nieuwsbrief gedeeld door het aantal geopende nieuwsbrieven.

De E-nieuwsbrief is een belangrijk onderdeel van je online marketing.
Naast Social media, Adwords, YouTube advertising, enz. is het een middel om klanten te binden en meer bezoekers naar je website te leiden. En wanneer de bezoekers naar een relevante landingspagina van een geoptimaliseerde website worden geleid, genereer je meer conversies.

Conversies, zoals inschrijvingen en verkopen, worden alleen behaald als de nieuwsbrief aansluit bij de informatiebehoefte van de lezer.

Door Karin Niemeijer, internet marketeer bij ionmoon.

Wilt u meer informatie over emailmarketing?

Wij kunnen voor uw bedrijf de nieuwsbrieven ontwerpen in uw eigen huisstijl, opmaken voor verschillende doelgroepen en door onze expertise van de doelgroep inplannen op de juiste dag en tijd. Gedurende het traject voeren we naar iedere zending een analyse uit, om de volgende te optimaliseren.