Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Aan het begin van elk jaar kijken mensen vooruit. Goede voornemens wil je graag afstemmen op de nieuwste trends voor 2016, zodat jouw internet marketing inspanningen meer succes opleveren. Het nieuwe jaar is reeds begonnen dus in ons blog een aantal zaken waar je volgens Ionmoon nu op in moet zetten.

1. Mobiel

Optimalisatie voor mobiele websites gaat verder
De organische ranking heeft in 2015 een grote verandering laten zien richting mobiel. Deze trend zal zich in 2016 zeker verder doorzetten. Als jouw website nog niet mobielvriendelijk is loop je grote achterstanden op.

Een eerste test is kijken of jouw website door de Google test https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl voor mobielvriendelijkheid komt.

Usability en conversie optimalisatie voor mobiel
In 2016 gaat het echter een stap verder. Usability voor mobiele apparaten wordt belangrijker.

Hier zullen bedrijven en organisaties tegen een tweestrijd aanlopen: usability voor desktop en mobiel kunnen sterk uiteen lopen. Is een full-responisive website dan wel de beste oplossing of kun je beter kiezen voor twee websites: een mobile website én een desktop versie?

De Nielsen Norman Group https://www.nngroup.com/articles/mobile-usability-update/ heeft hier onderzoek naar gedaan.

Ionmoon verwacht dat de komende jaren ontwerpen verder zullen worden aangepast aan de usability eisen voor mobiel. Begin altijd eerst bij je analytics gegevens. Hoe reageren mobiele bezoekers op jouw website? Haken ze sneller af of blijven ze juist langer dan bezoekers via een desktop? En hoe reageren ze op jouw conversiedoelen?

Conversie optimalisatie zal in 2016 zich meer gaan bezighouden met mobiel. Want zeg nou zelf: lang niet alle websites zijn makkelijk te navigeren op een mobiel en een bestellling plaatsen of een formulier invullen is in sommige gevallen zelfs niet mogelijk op een mobiel. Maak voor 2016 een strategie hoe je voor mobiel gaat optimaliseren en zorg dat je hier een doorlopend proces van maakt. Eenmalig optimaliseren heeft weinig zin. Maak geld, tijd en menskracht vrij om hier doorlopende aandacht aan te kunnen schenken. Meerdere mobiele websites? Ontwerpen voor desktop was redelijk makkelijk. Er zijn maar een aantal browserversies, maar het plaatje ziet er toch bijna hetzelfde uit. Voor mobiel is dat geheel anders. Er zijn vele merken en besturingssystemen, die allen anders reageren op jouw website. Grotere bedrijven zullen de financiële middelen hebben om hier met verschillende versies op te reageren. Kleinere bedrijven zullen vaker water bij de wijn moeten doen. Ook hier geldt dat je eerst gaat kijken naar welke apparaten jouw bezoekes gebruiken en je daarop aanpast. App indexatie Google zal volgend jaar vaker apps in de zoekresultaten laten zien. Met een install button ernaast, zodat de zoeker de app direct kan downloaden. Voorwaarde hiervoor is dat jouw app wel zoekmachine vriendelijk is.

2. Content

Ook in 2016 zal unieke content weer in de spotlights staan. Google heeft in de Verenigde staten al een aantal wijzigingen doorgevoerd. Antwoorden op vragen zullen al direct in de zoekresultaten staan. Zoekers zullen minder vaak hoeven door te klikken naar jouw website. Ook locale content en locale optimalisatie zullen in 2016 opnieuw belangrijk zijn. Nog niets mee gedaan? Dan wordt dat nu de hoogste tijd! In november 2015 heeft Google een volledige versie vrijgegeven van de update van haar Handboek voor Search Quality. In dit document geeft Google een update van haar richtlijnen: Je kunt het hier downloaden https://static.googleusercontent.com/media/www.google.com/en//insidesearch/howsearchworks/assets/searchqualityevaluatorguidelines.pdf Teksten kunnen het beste beschreven worden op een manier waarop ze duidelijk vragen beantwoorden van zoekers. De intentie van de zoeker/ bezoeker krijgt een prominente rol. Maak content die bij de intentie past. Een zoeker moet op een pagina terecht komen waar hij of zij waardevolle informatie krijgt en daar getriggerd wordt om verder de website in te gaan. Google wordt steeds meer semantisch. Dat betekent dat we niet langer hoeven te focussen op slechts één zoekterm. Gebruik ook gerelateerde woorden en begrippen. Ook gesproken zoekopdrachten zullen steeds belangrijker worden. Hierbij moet natuurlijk wel opgemerkt worden, dat hier het Engels voorloopt op een tal zoals Nederlands, dat maar een klein gebied betreft.

3. Rankbrain

Google is bezig met machinelearning. De aankondiging van een nieuw algoritme Google Rankbrain dat inmiddels wereldwijd gebruikt wordt, en waarmee Google op een kunstmatige intelligente manier probeer betere zoektresultaten te creëren voor nieuw en unieke zoekopdrachten zal zeker verder ontwikkeld worden.

In 2016 zullen we zeker aandacht schenken aan Rankbrain en hoe dit de SEO zal beïnvloeden.

4. YouTube

In 2016 zal ook de trend voor video sterk blijven toenemen. Google verwacht een stijging met 74% voor 2017 in het gebruik van YouTube. Adverteren op dit kanaal zal daarmee zeker verder groeien. Naast adverteren is er natuurlijk de mogelijkheid om het eigen kanaal te promoten. Google indexeert ook video’s en met een goede optimalisatie van uw video’s kunt u hier uw zichtbaarheid/ vindbaarheid vergroten.

 

Bedrijven moeten meer dan ooit rekening houden met een versnippering van de vindbaarheid. Zowel qua apparaat (mobiel is de norm geworden) als ook inhoud. Zowel de content als apps en locale vindbaarheid zorgen allen voor een bredere vindbaarheid. Maar daarbij dreigt ook een versnippering van de aandacht op de marketingafdeling.

Zorg voor een goede strategie en planning voor 2016, waarin rekening gehouden wordt met de eigen doelgroep en hoe deze het beste te bereiken is.

Inderdaad een open deur,
maar we zien nog vaak dat deze basis niet bij alle bedrijven even goed geïmplementeerd is.

Door Geddy van Elburg, Digital Analist & CEO bij ionmoon.