Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Steeds meer bedrijven zeggen dat ze werken op basis van digitale data en analyses. Maar is de data waarop gestuurd wordt wel betrouwbaar? Of worden beslissingen genomen op basis van digitaal drijfzand?
Om te beginnen kijken we eerst naar de data die door de meeste bedrijven gebruikt wordt. Het blijkt dat van alle websites die Google Analytics gebruiken, maar 5% er veel mee doet, 20% kijkt alleen af en toe en 70% doet er niets mee.  

Welke data is belangrijk voor uw bedrijf?

Bezoekersaantallen en unieke bezoekers
Zijn dit getallen die u helpen jouw website en jouw bedrijfsvoering beter te maken? Of zijn het getallen waar je mee kunt pochen op de golfbaan in een potje “ver piesen”? Bezoekersaantallen op zichzelf vertellen alleen iets over hoeveel gebruikers jouw website bezoeken. Amerikanen noemen dat heel mooi “Eyeballs”. Maar net als op de markt geldt ook online “kijkers zijn nog geen kopers”.

Welke data doet er wel echt toe?
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: Waarom hebben we als bedrijf een website? Om te kijken welke data er toe doet worden alle gegevens teruggevoerd naar de drie pijlers van elk bedrijf:

  1. Meer winst behalen
  2. Minder kosten maken
  3. Klanten tevreden houden.

Als we dit vertalen naar webanalyse zien we dat het aantal bezoekers dus niets zegt. Maar als blijkt dat x% percentage van jouw websitebezoekers daadwerkelijk klant wordt, kan zo’n getal wel iets zeggen. Want door dan dieper in de data in te zoomen, kunje achterhalen welke bezoekers klant worden en kun jetesten hoe je dit aantal kunt vergroten.

Actionable data

Data waarop je actie kunt ondernemen, waar je iets van kunt leren, kunt verbeteren( of juist niet) heeft  meestal de voorkeur. Maar verwacht hier geen wonderen. De cijfers zelf zullen je niet vertellen wat je moet doen. Ze geven alleen aan dat je iets goed gedaan hebt ( de cijfers gaan omhoog, of juist de plank hebt misgeslagen ( de resultaten gaan omlaag ). Belangrijk is vooral dat je iets doet: herhalen van de zaken die goed gaan, verbeteren van die acties die minder of niet hebben gelopen.

Kwaliteit van data

Veel bedrijven hebben een keer een analyticscode laten plaaten en vervolgens is er nooit meer gekeken of alles nog naar wens draait. Het gevolg is dat de data in de rapporten niet langer betrouwbaar is. Beslissingen kunnen dan heel anders uitpakken dan verwacht. Net zoals een auto een APK keuring nodig heeft, is het belangrijk om Google Analytics regelmatig aan een audit te onderwerpen. Meet je nog wel alles wat u wilt meten? Is de data die ik meet nog betrouwbaar? De frequentie van deze audits hangen af van de bedrijfsdoelen en de risico’s voor het bedrijf.

Analisten versus tools

Als we kijken naar de bedrijfsbestedingen op het gebied van analyse zien we vaak dat er twee zaken vaak door elkaar gehaald worden: data verzamelen en verwerken, en data analyse. Het eerste deel wordt door tools en machines uitgevoerd. Hier gaat vaak het grootste deel van het budget naar toe. Maar er zijn ook miljoenen sites die met de gratis Google Analytics werken. De data zelf geeft echter geen inzicht; analyse heeft een creatief denkvermogen nodig. Hier zien we het vaak misgaan. Er zijn mensen nodig, die de data vertalen naar inzichten en acties waarmee de bedrijfsdoelen verbeterd kunnen worden.

Zonder een goede analyse vormen de cijfers uit de analytics tools een drijfzand. Zolang er geen inzicht bestaat in acties die genomen moeten worden om de bedrijfsresultaten te verbeteren vanuit de site, mist een onderneming kansen.