Privacy Instellingen
Cookies:
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Alweer een jaar bijna voorbij. In plaats van achterom te kijken wat er afgelopen jaar gebeurd is, wil ik naar het volgende jaar kijken. Wat staat er komend jaar op e-commerce op het menu. Een van de belangrijkste en grootste uitdagingen voor elk bedrijf is de nieuwe privacywetgeving die 25 mei 2018 van kracht wordt. Deze wordt internationaal ook wel GPDR genoemd. Daarnaast wordt er een e-privacy wetgeving voorbereid.

 

Grote schoonmaak

Ik wil met u niet in de wetgeving duiken, daar zijn genoeg juristen voor. Maar wat betekent het in de praktijk voor een gemiddelde ondernemer. Ik denk dan gelijk aan een grote schoonmaak. Want wij zijn echte hoarders. We bewaren van alles over onze klanten, sollicitanten en medewerkers. En hier begint de schoonmaak. Moet u echt al die oude sollicitatiebrieven bewaren? En de gegevens van medewerkers die jaren geleden zijn vertrokken? Niet meer nodig? Dan weg ermee. Dat ruimt lekker op.

Datzelfde geldt voor onze klantendatabase. Ook hier bewaren we alles. Binnen de nieuwe wetgeving moet u aangeven aan uw klanten welke gegevens u bewaart en waarvoor u het gaat gebruiken. Daarvoor moeten zij toestemming geven. Heeft u die toestemming? En hoe schoon is uw database? Kloppen alle gegevens? Het is bijvoorbeeld heel pijnlijk als u e-mailingen uit gaat sturen naar mensen die al jaren geleden zijn overleden.

Ook gegevens van mensen die jaren geleden eens iets bij u gekocht hebben moet u opnieuw beoordelen. Is deze data nog voor u van belang? Is deze data nog waardevol? Zo niet dan lekker weggooien. Bij twijfel kunt u iemand eenmalig een mail sturen met de vraag of zij in uw klantenbestand willen blijven en of deze data nog correct is.

Een opgeschoonde database biedt meer mogelijkheden voor een goede databasemarketing en heeft daardoor meer waarde voor uw bedrijf. Dit vormt de basis van echte fans, van mensen die met uw bedrijf in contact willen blijven.

Cookie controle

De nieuwe e-privacy wetgeving wil af van de cookiemeldingen. Klinkt goed, maar hier ligt hier een addertje onder het gras. U hoeft in de toekomst geen toestemming meer te vragen voor functionele cookies, nodig voor het functioneren van de website, en voor (anonieme) analytics cookies. Maar voor alle andere cookies blijft die verplichting wel. Dus voor Facebook pixels, Double Click advertentiecookies enz. blijft de plicht om actief toestemming te vragen. Gelukkig staat er niet in de wet dat deze melding lelijk moet zijn. U kunt dus nu al beginnen met grappige en mooie manieren te bedenken om toestemming te vragen van uw klanten.

Info-avond AVG

ICT Spirit en Ionmoon organiseren eent kennisevent AVG op donderdag 18 januari a.s..

Op het programma staan onder andere een tweetal interessante presentaties. Zo neemt Mr. René Blokhuis (Certified Data Protection Officer) van ICT Spirit u tijdens de eerste kennissessie mee door de nieuwe AVG. In de tweede kennissessie informeert Geddy van Elburg ( Certified Web Analist) van Ionmoonu over de uitdagingen en oplossingen op het gebied van E-Privacy.

Deelname is gratis na aanmelding.

Column voor MKB Deventer door  Geddy van Elburg, Digital Analist & CEO bij ionmoon.