6 tips voor online export
Online Export: Meer succes met deze 6 tips
Online export heeft voor veel ondernemers nieuwe groeimarkten geopend. Binnen de EU is er al veel wetgeving gelijkgetrokken, zodat er een “Single market” ontstaat. Daar hebben niet alleen je klanten profijt van, maar ook elke webshop die haar markt wil vergroten.
Internationale webshops kennen grote uitdagingen om grenzen te overbruggen. Daarmee bedoel ik niet alleen de letterlijke landsgrenzen, maar vooral het overbruggen van de verschillende manieren waarop wij in verschillende landen reageren en ons vertrouwen opbouwen.
Door jarenlang opgebouwde expertise in internationale E-commerce en analyse heb ik zes cruciale aandachtsgebieden uitgelicht om rekening mee te houden op de internationale markt.
1. Taal- en Cultuuraanpassing: Meer Dan Alleen Woorden VERTALEn
– Nuances en Subtiliteit in Taalgebruik:
Plat vertalen van je originele tekst gaat voorbij aan echte communicatie met je doelgroepen in verschillende landen. Maak gebruik van nuances in taal en probeer een “native spreaker” naar je teksten te laten kijken.
Let ook op het verschil tussen taal- en landkeuze. Iedereen wil het liefst in zijn of haar eigen taal worden aangesproken. Zelfs al spreken steeds meer mensen Engels, bij aankopen via een online kanaal, heeft men in eerste instantie liever de eigen taal. Let er dan op dat een taalkeuze geen landkeuze is. Vlaggetjes zijn landsymbolen, geen taalsymbolen. In sommige gebieden kan dat gevoelig liggen. Houd hier dus rekening mee.
– Professionele Vertaling en aanpassen aan de Culturele Verschillen:
Zorg voor goede teksten. Dat gaat verder dan een letterlijke vertaling van de Nederlandse tekst. Sluit ook aan bij cultuur en gebruiken, om zo dichter bij jouw doelgroep te komen. Soms moet je in een bepaalde taal of land meer informatie geven, dan bijvoorbeeld in Nederland. Doe dat dan ook. Je zult zeker merken dat dit de verkopen stimuleert.
– Tip:
Gebruik lokale uitdrukkingen en culturele referenties om authentieker te zijn. Lokaliseer je webshop zoveel mogelijk. Dat kan met taal, maar houd ook rekening met beeldtaal. En soms kun je zelfs beter de naam van je product aanpassen. Vooral als een naam in een andere taal een andere (soms negatieve) betekenis heeft.
2. Juridische Naleving en Internationale Regelgeving:
– Internationale Wetten:
Ondanks dat veel wetgeving binnen Europees gebied gelijkgetrokken is (denk aan consumentenrechten zoals het retourrecht, er zijn in verschillende landen wel nuances. Zorg dat je deze kent en je er ook aan houdt.
Zakendoen in een ander land vanuit een Nederlandse webshop betekent niet automatisch dat je je in het buitenland niet aan de regels hoeft te houden. In sommige landen houdt men zich gewoon wat strenger aan de wet. Zo kent Duitsland een verplicht Impressum. Dat is een pagina waarin alle belangrijke gegevens van het bedrijf staan. Deze moet vanaf elke pagina op je webshop vindbaar zijn. Toch hoor ik ondernemers soms verbaasd reageren dat ze een schrijven krijgen waarin vermeld wordt dat ze de wet overtreden omdat het Impressum ontbreekt.
-Tip:
Update regelmatig uw kennis van internationale e-commercewetten om compliant en concurrerend te blijven. Op het platform https://www.lexology.com/ vind je niet alleen juridische informatie over webshops, maar ook over verschillende branches. Abonneren op hun nieuwsbrief is een makkelijke manier om up-to-date te blijven.
3.Online Zichtbaarheid in internationale markten Vergroten:
– Geavanceerde Internationale SEO-strategieën:
Bespreek het belang van op maat gemaakte SEO-tactieken voor verschillende talen en regio’s, rekening houdend met de specifieke algoritmen van lokale zoekmachines. Is jouw marketingbureau niet gespecialiseerd in internationale marketing? Blijf ze gerust voor Nederland gebruiken, maar ga. Op zoek naar een internationale partner.
Moet je een partner hebben in je doelland? Dat hangt af van jouw bedrijfsstrategie. Hoe belangrijk is dat land? Hoeveel omzet krijg je eruit? Is je lokale partner echt goed ingevoerd in de lokale markt? Houd rekening met de cultuurkloof tussen jou en je lokale partner. Overtuig ze dat ze niet de kloof met jou moeten overbruggen, maar je moeten helpen om jouw (Nederlandse) achtergrond om te zetten naar de beste manier om de nieuwe markt te bereiken.
– Gediversifieerde Online Marketing:
Een uitgebreide marketingstrategie met een juiste marketingmix is echt een noodzaak inclusief betaalde advertenties, ter aanvulling op organische ranking. Inclusief social media, inclusief offline marketing.
– Tip:
Gebruik lokale sociale mediaplatforms en influencers om de zichtbaarheid van je merk in specifieke markten te vergroten.
4.Culturele Verschillen benutten:
– Culturele Dimensies in Consumentengedrag:
Leer hoe culturele verschillen het consumentengedrag en voorkeuren beïnvloeden, en stuur daarmee hoe je je producten of diensten presenteert. Houd daarbij ook rekening met het verschil in gebruik. Soms verkoop je in verschillende landen hetzelfde product, maar wordt het anders gebruikt.
– Tip:
Voer marktonderzoek uit om de culturele waarden en koopgewoonten van je doelgroep te begrijpen. Online kun je veel vinden. Kijk bijvoorbeeld naar de data van Eurostat (Database – Eurostat (europa.eu))
5. Analytics Gebruiken voor Marktinzichten:
– Data-Gedreven Besluitvorming:
Analytics speelt een grote rol bij het begrijpen van markttrends en consumentengedrag in verschillende regio’s. In elke webshop en website is analytics data een belangrijke rol om gedragstrends in de eigen platformen te onderzoeken.
– Segmentatie en Targeting:
Landsegmentatie of Cultuurcluster segmentatie laten verschillende gedragspatronen op je website of webshop zien. Analyseer deze patronen. Zorg er wel voor dat je deze data analyseert vanuit een ander perspectief dan je Nederlandse website. Dit helpt bij het opstellen van effectievere marketingstrategieën.
– Tip:
Analyseer regelmatig websiteverkeer en conversiedata om uw strategieën te verfijnen en de gebruikerservaring te verbeteren. Minimaal maandelijks, maar bij grotere webshops moet je dat toch elke week doen. Analyseer je campagnes en kijk welke wel en welke minder werkt in de verschillende landen. Test en Leer
6.Logistieke uitdagingen
-Versturen vanuit Nederland:
Hier lopen veel webshops nogal eens tegenaan. Ze moeten concurreren tegen webshops in het doelland en hebben veel hogere verzendkosten. Hier moet je dus goed over nadenken. Ga je al je producten aanbieden? Of neem je een selectie van producten die weinig of geen concurrentie hebben? Hoe unieker je bent, des te minder doen de verzendkosten ertoe. Ik ken webshops die exclusieve tafels van versteend hout de hele wereld over sturen. Ook een webshop in exclusieve vintage meubelen heeft een wereldmarkt gevonden. Omdat het hier over unicums gaat, speelt ook voor de koper een hogere prijs voor verzending een veel mindere rol. Bij het versturen van zeepjes ligt dat alweer wat lastiger.
-Werken met lokale partijen voor verzending:
Dropshipment vanuit een lokale partij is de makkelijkere en goedkopere manier om te versturen. Lees hier: goedkoopst voor de consument. Deze betaalt immer lokaal tarief. Je moet dan wel voorraad genoeg hebben in het doelland. Exporteer je naar meerdere landen kan dat een kostbare zaak worden. Kosten voor opslag, verzending enz. kunnen dan hoog oplopen.
-Tip:
Werk altijd zorgvuldig. Internationaal verzenden vraagt een nog grotere accuraatheid bij het klaarmaken van de verzending. Kloppen de douanepapieren? (Vooral voor buiten Europa) Houd rekening met een track&trace nummerverandering. Soms wordt er een nieuw nummer toegekend in het land van besteming. Zorg dat de tenaamstelling exact is.