Duitsland e-commerce trend 2020

Duitsland e-commerce trend 2020

 

Duitsland is de sterkste economie van Europa. Het was altijd verrassend dat dit land niet voorop liep in online winkelgedrag. Het lijkt erop dat daar dit jaar verandering in komt, want de online detailhandel laat een sterke stijging zien.

Volgens Eurostat stond Duitsland in 2019 op de zesde plaats van landen als je kijkt naar het aantal mensen dat online kocht. (gegevens van de EU, EU-partners als Noorwegen en Zwitserland en het VK)

AANPASSEN

Mensen begrijpen
Om succesvol te worden in Duitsland, moet je de Duitsers begrijpen. Mensen winkelen graag online als ze de taal van de webshop begrijpen. Zorg dus voor een webshop in de Duitse taal en afbeeldingen aangepast op de Duitse smaak. En als het even kan zorg voor een  .de-domeinextensie.

Redenen om online te winkelen
“Directe levering aan huis” is de belangrijkste reden voor Duitsers om online te winkelen. Maar een goede  ( lees concurrerende) prijs en het gemak komen op een sterke tweede plaats. In meer afgelegen of landelijke gebieden winkelen mensen graag online, omdat ze dan minder ver hoeven te reizen om meer specifieke artikelen te kopen.

Planning
Duitsers zijn vaker onzekerheidsvermijdend (Hofstede) en dit zien we terug in hun manier van winkelen. Ze bereiden zich online voor op het winkelen in een fysieke winkel en online is de kans kleiner dat ze in een opwelling iets kopen terwijl ze aan het rondkijken zijn. Volgens de Statista Global Consumer Survey zegt 71% van de respondenten altijd eerst informatie op internet te zoeken voordat ze iets kopen.

Vertrouwen

Vertrouwen opbouwen is in elke webwinkel in elk land het eerste dat moet gebeuren. Zonder vertrouwen verkoop je niet. Om vertrouwen op te bouwen in Duitsland speelt, zoals vermeld, de taal een belangrijke rol. Maar ook reviews van landgenoten, keurmerken en certificaten zoals TÜV, e-trusted shops, helpen bij het opbouwen van vertrouwen. Als je als buitenstaander een webshop wilt beginnen in Duitsland, zorg er dan ook voor dat je voldoet aan de Duitse wetgeving, Deze kan verschillen van je eigen land. Het verstrekken van een  verplicht Impressum op je website is niet het meest ingewikkelde, maar wees je ook bewust van alle andere juridische aspecten bij het runnen van een webshop in Duitsland. denk hierbij aan belastingwetgeving, en wetgeving mbt tot retouren en verpakkingen.

Betaling

Een derde van de bevolking wil een product graag zien voordat ze het kopen. Dit kan de populariteit van “achteraf betalen”, dus na ontvangst van het product, verklaren. Betaalmethoden zoals Sofort Überweisung (bankoverschrijving) en achteraf betalen per factuur zijn nog steeds de populairste betaalmethoden.

%

Webwinkels die bankoverschrijving aanbieden

%

Webwinkels met betaling op rekening

%

Webwinkels met vooruitbetaling

Toekomst

Duitsers kopen alledaagse producten online, hoewel er in bijna elke kleine stad een sterk netwerk voor fysieke winkels is voor deze producten. Duitsers kopen ook graag regionaal om hun lokale economie te versterken. Ondertussen is er een groot aantal retailers dat online niet serieus neemt en veel van hen hebben niet eens een online e-commerce kanaal. Dit zou nu snel kunnen veranderen, omdat er meer economische redenen zullen zijn om hun klanten te bereiken. Dit creëert ook een kans voor buitenlandse retailers die op de online Duitse markt kunnen en zullen concurreren met deze regionale spelers.

CONCLUSIE

Duitsland is zeker een interessant land, waar retailers een rol kunnen spelen in dit veranderende landschap. Ook al wordt verwacht dat de groei in 2021 minder zal zijn dan in dit pandemiejaar, het zal zeker boven de cijfers van 2019 blijven.